Gigantfusion bekræftet: Amerikanske Kroger og Albertsons omsætter for 1600 mia.

Udland 14. okt 2022 -
This describes the image
Harris Teeter er et af Krogers kædebrands. Foto: Flickr/Mike Kalasnik
  • Fredag faldt en af verdens største fusioner i detailhandlen på plads 

Opdateret...

Nu er det officielt: En fusion mellem The Kroger Company og Albertsons Companies er en realitet. Det bekræfter begge parter samstemmende.

Fusionen vil danne en af verdens absolut største detailhandelsvirksomheder, for Kroger er i forvejen en global nummer seks på den seneste liste fra Deloitte, mens Albertsons er nummer 16. Til sammen får de 4996 dagligvarebutikker i USA. Parterne oplyser en samlet omsætning sidste år på næsten 210 mia. dollar, svarende til godt 1600 mia. kr. 

Købssummen er også astronomisk. Kroger køber aktierne i Albertsons for 24,6 mia. dollar - eller 188 mia. kr.

Albertsons har ifølge egne oplysninger over 2200 supermarkeder i 34 stater - under 20 forskellige kædebannere - 400 servicestationer og over 1700 apoteker placeret i større butikker. Kroger har over 2700 supermarkeder i fire kædebrands i 35 stater med knap 1600 servicestationer tilknyttet og små 2300 apoteker. 

Geografisk komplementerer de hinanden så godt, at fusionen vil være repræsenteret i 48 af USAs 50 stater.

Kun Walmart og Amazon er større.

På dagligvaremarkedet nærmer fusionsvirksomheden sig Walmarts markedsleder, der har en andel på 21,3 pct. i første kvartal af 2022 ifølge Business Insider. Kroger er nummer to med 10,2 pct. og Albertsons nummer fire med 5,8 pct.

- Vi bringer to formålsdrevne organisationer sammen for at levere overlegen værdi til kunder, ansatte, lokalsamfund og aktionærer, siger formanden for Krogers bestyrelse, Rodney McMullen i den officielle meddelelse om fusionen.

- Albertsons Companies medbringer et komplementerende butiksnet og opererer i adskillige dele af landet med meget få eller ingen Kroger-butikker. Som en kombineret enhed vil vi være bedre positioneret til at skubbe Krogers markeds-strategi frem med sømløs indkøbsoplevelse og ekspandere vores portefølje af brands, siger han. 

Et af formålene med en fusion skulle også være at matche Walmarts indkøbsvolumen for at skaffe bedre indkøbspriser og -betingelser. Til sammen råder Kroger-Albertsons angiveligt over et sortiment på ikke færre end 34000 private label-varer, der er fusionens fremmeste våben i et inflationshærget marked.

 

Opdateret 17. okt 2022