Øget e-handel skaber nye spilleregler

Trends 23. jun 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Stigningen i e-handel stiller nye krav til fysiske butikker. I mange amerikanske byer er kæder med forældede koncepter tvunget til at lukke ned. - Vi kan få den samme udvikling her, siger HUI Research's Emma Åkerling, der har studeret handel i LA i et år. Foto: HUI Research
  • Amazon skaber nye købsmønstre. De fysiske butikker søger nye måder at klare den stigende konkurrence

Skrevet af: Redaktionen

Emma Åkerling, detailanalytiker hos det svenske selskab HUI Research, har nøje fulgt Amazons indflydelse på den traditionelle handel i Los Angeles.

- Det, der skiller sig ud i områder, hvor forbrugerne er afhængige af biler, er, at e-handel har haft så stor betydning. Smidighed gennem hele shopping-oplevelsen og hurtig levering værdsættes i stigende grad af forbrugere, og mange oplever, at de kan handle uden at skulle tage til de store shopping-steder, siger Emma Åkerling.

Når det kommer til dagligvarer, mener Emma Åkerling, at de nordamerikanske e-handelskoncepter er betydeligt længere fremme end dem, der findes i Skandinavien.

- I dag kan du som kunde ofte få de varer, du bestiller online, samme dag. Der er endda onlineaktører, der specialiserer sig i hurtige leveringer. De kan love kunden, at hun vil modtage de bestilte varer inden for 30 minutter.

I Sverige vokser klik- og hent-konceptet, hvilket betyder, at kæderne sparer den omkostningstunge transport til den endelige forbruger.

- ”Klik og hent" findes ikke i Los Angeles. Der er det hjemmelevering, der tæller. Priserne for levering af fødevarer er også betydeligt billigere end i Danmark.

Antallet af aktører på markedet er stigende, og det lægger pres på priserne.

- I LA er der samarbejde mellem dagligvarekæder og aktører som Uber Eat og Postmates, der leverer alt fra restaurantmad til dagligvarer til forbrugeren.

 

Lav pris og luksus

Klassiske stormagasiner som Macy's og storcentre, der er placeret lidt uden for byens centrum, har mistet markedsandele som følge af Amazons udvikling.

- Selv Big-Box-formatet, der sælger partivarer billigt, er blevet påvirket negativt, og der er kæder, der er blevet tvunget til at lukke.

Emma Åkerling mener dog, at nogle dele af dagligvaresektoren vil overleve trods øget konkurrence.

- Discountsektoren og luksusbutikker har hver deres niche og vil overleve. For det svenske marked kan dette også gælde for specialbutikker, der fokuserer på lokale varer og bæredygtighed.

Butikker og kæder, der forbedrer shopping-oplevelsen, kan også overleve den intensiverede konkurrence.

- Det kan være shoppingcentre, der tilbyder butikker, restauranter og forskellige familieoplevelser, de ser ud til at være i stand til at opretholde deres markedsposition, et godt eksempel på dette er The Groove i LA.

Hvilke nye elementer kan være nødvendige for fysiske butikker, hvis de skal opretholde eller endda øge deres tiltrækningskraft?

- Events af forskellig art, samarbejde med "influencere" og målrettede tilbud til nøglekunder.

Men selv her kan e-handelsaktører konkurrere ved at etablere showrooms, hvor "influencere" promoverer et bestemt produkt.

I dag har e-handel på det svenske dagligvaremarked en andel på omkring ti pct. Hvilke prognoser har HUI Reserach for den nærmeste fremtid?

- Vi plejer at tale om, når en branche kommer op en markedsandel på omkring 12 pct. Markedsandel, opstår et ”inflection point”, der betyder, at andelen i markedet vokser meget hurtigt. E-handel vil helt sikkert stige, en fordobling på få år er slet ikke utænkelig, slutter Emma Åkerling.

I Danmark udgør onlinehandel med dagligvarer ca. 3 pct. af markedet.

Skrevet af JOHAN ERICHS, freelancejournalist

Opdateret 23. jun 2021