Markant vækst i plantebaserede fødevarer

Trends 2. feb 2021 -
2 min læsetid
This describes the image
Konceptchef i Irma Anette Christensen Coop
  • Irma har solgt en tredjedel flere plantebaserede fødevarer i 2020 end i 2019 - og forventer en yderligere vækst på 50 pct.

Ikke siden økologien fik sit gennembrud, har man set en varegruppe vokse så hurtigt som den plantebaserede mad gør lige nu. En ny opgørelse fra Irma viser, at salget her steg med 31 procent i 2020 i forhold til 2019, skriver kæden i en pressemeddelelse.

I Irmas afdelinger ”Grønt Måltid” er udvalget udvidet firdoblet til over 200 forskellige varer. Irma har oprettet en særlig varegruppe, KlimaMad og forventer, at salgsvæksten fortsætter i endnu hurtigere tempo - nemlig 50 pct. i år.

- For blot få år siden var det ikke mange, der troede, at det plantebaserede køkken ville fylde noget i supermarkederne. Men nu kører toget, og tempoet kommer kun til at øges de kommende år, siger konst. kædedirektør Rikke Wolff.

Kæden har indgået samarbejde med den økologiske producent, Hanegal, der har gentænkt en række klassiske retter, i en grøn udgave. Serien hedder Jordnær og er plantebaserede økologiske retter lavet af råvarer, der er i sæson og dyrket lokalt.

- I den kommende tid vil udvalget vokse. Sammen med kundernes stigende interesse for det plantebaserede køkken og stadig flere nye kvalitetsprodukter, vil salget stige på samme måde, som vi tidligere har oplevet det med økologien, siger konceptchef Anette Christensen.

Det er dog ikke i hele landet, at interessen er så stor. Interessen for plantebaserede varer er størst i København, og kæden har en andel på disse varer, der er tre gange så højt som landsgennemsnittet.

Opdateret 2. feb