Hver syvende solgte vare er økologisk i Coop-kæderne
-
I 2020 solgte Coops kæder 20 pct. flere økologiske fødevarer end i 2019
Detailsalget af økologiske varer steg ifølge Danmarks Statistik med 9 pct. fra 2018 til 2019 og udgjorde ca. 12 pct. af det samlede fødevaresalg i detail og via nettet i 2019.
Det samlede tal for 2020 er endnu ikke gjort op, men ifølge Fagmediet Økologisk har Coop haft en omsætningsfremgang på økologiske fødevarer på 14 pct. i 2020, og økologien udgør nu knap 15 pct. af dagligvarekoncernens samlede fødevaresalg.
Ser man på mængden af varer, er hver syvende vare, som en kunde putter i kurven i en af Coops butikker, Kvickly, SuperBrugsen, Fakta, Coop 365, Dagli’Brugsen og Irma, økologisk – og det er en fremgang på 20 pct.
Ifølge Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop, er omsætningsfremgangen mindre end stigningen i mængderne, fordi Coop Prime-kunder får bonus på 15 pct. på økologiske varer (Änglamark og 365,red.)
Den største vækst i det økologiske salg ligger i styksalget i frugt og grønt og i forskellige kategorier af forarbejdede produkter.
"Der er plads til flere forarbejdede produkter i det økologiske sortiment. Det er der, at væksten skal komme fra i de kommende år, mens jeg har vanskeligt ved at se, at vi kan fortsætte med at vækste på salget af basisvarer," siger Thomas Roland til mediet.