Dagligvaresalget fortsætter på højt niveau

Trends 15. apr 2021 -
This describes the image
Discountkæder som Rema 1000 får medvind i 2022 som følge af de stigende priser, lyder vurderingen fra Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia.  Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Nedlukningen sikrer stadig pæne omsætninger i dagligvarebutikkerne

På tærsklen til næste trin i genåbningen af det corona-nedlukkede Danmark viser friske forbrugstal fra Danske Bank, at dagligvarebutikkerne stadig hører til blandt vinderbrancerne. Konkurrencen om danskernes penge er som bekendt stadig begrænset.

Dagligvareforbruget betalt med kort og Mobilepay holder i ugen efter påske til og med 11. april et indeks på omkring 110, når man sammenligner med "normalåret" 2019. Billedet er dog lidt mudret på grund af påskens lidt forskellige placeringer fra år

Sammenligningen med samme tid sidste år - det første coronaår - er endnu vanskeligere, fordi der i 2020 var nogle markante udsving, der kom i takt med nedlukningens forskellige trin.

Overordnet set har der ifølge Danske Banks tal - der som nævnt ikke omfatter kontantsalg - endnu ikke været en uge i år med et forbrug på dagligvarer under indeks 110 i forhold til 2019.

Opdateret 15. apr 2021