Brun sovs, æbleflæsk og hokkaidosuppe hitter under corona-pandemien

Trends 12. mar 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Colourbox
  • Hver fjerde dansker har brugt mere tid ved kødgryderne og lavet mere mad, de aldrig har prøvet før, viser Arla-undersøgelse

Corona-pandemien har påvirket vores vaner i køkkenet, viser en ny befolkningsundersøgelse fra Arlas Karolines Køkken.

Særligt hjemmelavet sovs er blevet et hit i landets køkkener. I hvert fald er søgningen på brun sovs i Karolines Køkkens opskriftsdatabase på arla.dk steget med 1474 pct. i corona-perioden sammenlignet med året før.

Hver fjerde dansker har under pandemien brugt mere tid i køkkenet, og et tilsvarende antal har kastet sig ud i madlavning, de aldrig har prøvet før. Eksempelvis ved at afprøve nye opskrifter eller eksperimentere med nye ingredienser.

Og det er en positiv tendens for den danske madkultur, mener Tove Færch, leder af Karolines Køkken.

- Mange danskere har fundet lysten og glæden ved at lege i køkkenet og fået øjnene op for at teste deres kundskaber. Det er jeg glad for. For jeg have frygtet, at jonglering af hjemmeundervisning og kontorpladsen ved spisebordet havde skabt mindre overskud til madlavningen. Derfor er det positivt at se, at så mange danskere har brugt mere tid ved gryderne og har udvidet deres repertoire, hvor vi normalt ser, at det er de samme retter, vi tilbereder igen og igen, siger Tove Færch.

Besøg på culottesteg og wienerschnitzel er steget med næsten 700 pct. i perioden. Det er dog ikke kun sovs og kød, der har været på menuen i de danske hjem. På top ti over opskrifter med de største besøgsstigninger på Arla.dk under corona er også hokkaidosuppe, laksetærte, falafler og fiskefrikadeller.

Danskerne har til gengæld købt mindre færdiglavet mad. Hele 55 pct. af danskerne har nemlig spist mindre færdiglavet mad under corona, viser Karolines Køkkens undersøgelse.

Befolkningsundersøgelsen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Epinions Danmarks panel. Tallene er en sammenligning af perioderne 12. marts 2020-28. februar 2021 og 12. marts 2019-28. marts 2020.

Nøgletal fra undersøgelsen:

• 24 pct. af danskerne svarer, at corona-pandemien har fået dem til at lave mere mad, de aldrig har prøvet før, fx nye opskrifter eller nye ingredienser.

• 24 pct. af danskerne svarer, at corona-pandeminen har fået dem til at bruge mere tid på madlavning.

• 55 pct. af danskerne svarer i undersøgelsen, at de er uenige eller helt uenige i, at corona-pandemien har fået dem til at købe mere færdiglavet mad.

 

Top ti over største stigninger i besøg på aftensmadsopskrifter under corona på Arla.dk

1.               Brun sovs: Antal besøg steget med 1474 pct.

2.               Æbleflæsk: Antal besøg er steget med 1047 pct.

3.               Hokkaidosuppe: Antal besøg er steget med 881 pct.

4.               Fiskefrikadeller: Antal besøg er steget med 842 pct.

5.               Falafler: Antal besøg er steget med 799 pct.

6.               Laksetærte: Antal besøg er steget med 761 pct.

7.               Bechamelsovs: Antal besøg er steget med 760 pct.

8.               Flæskestegssovs: Antal besøg er steget med 735 pct.

9.               Culottesteg: Antal besøg er steget med 690 pct.

10.              Wienerschnitzel: Antal besøg er steget med 675 pct.

 

Opdateret 12. mar 2021