Fra wild west og garage-opstart til førende markedsposition

19. maj 2023 -
This describes the image
Henrik Kirkegaard melder frit valg på alle hylder: 'One Pint' kan tilbyde et kæmpe sortiment af øl, cider, læskedrikke og alkohol. Firmaet leverer bl.a. til dagligvarebutikker, specialforretninger, barer og restauranter.   Foto: One Pint
  • Ølforhandleren 'One Pint' begyndte som garage-opstart og i en lovmæssig gråzone. I dag kalder virksomheden sig den største uafhængige distributør af specialøl med mere i Danmark. One Pint har 22 ansatte, afdelinger i udlandet og andel i den skummende ølkulturelle succeshistorie. 

Henrik Kirkegaard startede i det små og endte i det helt store.

Han ville egentlig være købmand, men i 1994 fik han den højst usædvanlige idé at sælge importerede specialøl i Danmark. 

Henrik Kirkegaard var først tilknyttet Special Beer og derefter det i dag stadig eksisterende TheoBrands, som kalder sig 'Danmarks ældste ølimportør'. 

Den unge iværksætter søgte efter forhandlere af de eksotiske drikkevarer, og udgangspunktet var hjemegnen ved Mariager Fjord. Han var optændt af en jysk wild west-ånd, og i begyndelsen måtte han følge devisen om, at det er nemmere at bede om tilgivelse end om tilladelse.

- Jeg var måske på kant med reglerne, fordi man dengang ikke havde en klar lovgivning omkring engangsflasker. Man kendte nærmest kun til returflasker, så jeg begyndte selv at sætte pantmærker på flaskerne. Det gjorde jeg i dagtimerne, og så kørte jeg rundt og afleverede varerne om aftenen. Det var spændende tider, erindrer Henrik Kirkegaard og fortsætter:
  
Slidstærkt navn

- Dengang var det nærmest ikke til at købe specialøl herhjemme. Jeg var den første, der fik det på hylderne i Bilka, og det var i Aalborg tilbage i 1998. Der var mange børnesygdomme at kæmpe med, men det lykkedes mig langsomt at bygge forretningen op, siger han. 

I den spæde start blev kasserne med varer stablet i svigerfarens 80 kvadratmeter store garage. 

- I 2003 gik det akut op for mig, at jeg manglede et firmanavn, da jeg skulle begynde helt officielt. Min kone forslog 'Pint', fordi vi importerede meget engelsk specialøl. Jeg tilføjede ud af det blå: 'One Pint'. Vi søgte på det, og navnet var ledigt. Der fandtes dog en amerikansk hjemmeside med adressen onepint.com, og den side endte jeg senere med at købe. Nu har jeg rettigheder til navnet. Firmanavnet har jo fungeret utrolig godt i takt med, at vi har udvidet forretningen i andre lande. Det var et lucky punch. 

- Jeg har selvfølgelig måttet høre på mange vittigheder, og nogle kunder kalder mig 'Mr. half pint', griner Henrik Kirkegaard.

Han har bevaret virksomheden i det skønne Mariager, hvor han også selv bor.

Overrasket over udvikling

De oprindelige 80 kvadratmeter blev hurtigt for trange for Henrik Kirkegaard, og  efter at 'One Pint' blev etableret, er virksomheden flyttet flere gange. Siden 2016 har firmaet haft domicil på Klostervej 1 i udkanten af Mariager, og lagerpladsen er nu på hele 5000 kvadratmeter.

One Pint håndterer samlet årligt omkring 40.000 hektoliter drikkevarer, der er 22 ansatte, en stor bilpark med direkte distribution og over 500 specialøl og andre specialiteter i sortimentet. Firmaet har afdelinger i Tyskland, Slovenien og Portugal, og Henrik Kirkegaard beskriver aktiviteterne som 'komplekse'.

Du var blandt øl-pionererne i det jyske – men er du alligevel overrasket over, hvor stort det i dag er med specialøl, mikrobryggerier og øl-begejstrede danskere?

- Det er jeg! Især når jeg har fulgt udviklingen fra nærmest ingenting til, hvad der nu laves og udbydes. Selv de store bryggerier er jo på banen og arbejder sig hårdt ind i segmentet for specialøl. Det har skabt et helt nyt marked, hvor man kan sælge øl til en højere værdi. Det har også tændt op under deres forretning.

- Jeg er primært importør og dernæst distributør. Jeg var dog med til at bygge markedet op for Svaneke og Ørbæk. Nu er de bryggerier vokset så meget, at de kan håndtere det selv. Det er helt fint, og derfor er jeg også glad for, at jeg især har satset på import, siger Henrik Kirkegaard.

Meny er sagen

Han bekræfter, at markedet for specialøl er meget mættet. 

- Samtidig passer danskerne på pengene. Så hvor man tidligere ville give 25 kr. for en specialøl, er betalingsviljen nu mere omkring 20 kr. Men noget tyder på, at det er ved at vende. Vi arbejder med super premium-produkter – toppen af kransekagen – som slås med nogle af de førende bryggerier. 

- Når det gælder dagligvarehandlen har vi især et godt samarbejde med Meny-butikkerne, og især med dem, der har store ølafdelinger. De har virkelig sat fokus på specialøl, og de er lykkedes med at tiltrække mange kunder. Meny-kæden er også begyndt at uddanne de medarbejdere, der arbejder seriøst med øl, og det er jo helt fantastisk. 

- Nogle butikker, der har satset meget på øl, er gået lidt tilbage til, hvad de gjorde tidligere. Men i al den tid, jeg har været i gang, har jeg bemærket, at den næstfølgende bølge af interesse for specialøl altid overgår den forrige. Så jeg er meget fortrøstningsfuld. Interessen er generelt opadgående i Europa. Danmark er meget langt fremme, og vi kan jo nu ligefrem tale om ølturisme, hvor entusiaster kommer til Danmark for at besøge udvalgte bryggerier, siger stifteren af One Pint.

Alkohol i arbejdstiden

Han bekender sig til jyske grundværdier, og han har taget sin gamle købmandsopdragelse med sig.

- Jeg vil gerne være kendt for ordentlighed. Min medarbejder- og producent-kreds er meget stabil, og vi har stort set aldrig tabt et brand. Jeg skal kunne se alle i øjnene. Det er et tryk i næven, og så holder vi, hvad vi lover. Vi tager også ansvaret, hvis der sker en brøler, og vi går gerne en ekstra mil for kunderne, siger Henrik Kirkegaard. 

Han er en af de få, der simpelthen er nødt til at drikke i arbejdstiden.

- Men jeg har ikke fået rød næse endnu. Der er selvfølgelig mange fristelser, når man arbejder med øl. Men nu er jeg 57 år – og ikke 22 – så jeg er ikke længere så udsat for en erhvervsskade. Vi får rigtig mange prøver ind, og jeg er med til at vurdere. Det går vi professionelt til. Men jeg spytter ikke øllen ud, som man kender det fra vinsmagning. Der skal først duftes godt til øllen, og så skal den ned under drøblen, før jeg kan få den fulde smagsoplevelse, fortæller One Pint-skaberen.

Han kan ikke udpege sin ultimative favoritøl, for det skifter. Men når han griber en iskold øl efter arbejde, er det ofte en Sierra Nevada Pale Ale.

- Det er en faktisk balanceret øl, som har en dejlig rund smag. Første gang jeg smagte den, tænkte jeg dog, at den var meget humlet. Men derefter faldt den ligesom på plads smagsmæssigt. Det er også en øl, der er meget efterspurgt verden rundt, siger Henrik Kirkegaard.  

This describes the image

Sierra Nevada Pale Ale er 'One Pint'-stifterens egen øjeblikkelige specialøl-favorit. Den er også voldsomt populær på det globale marked. (Foto: One Pint)

Opdateret 19. maj 2023