MLDK-direktør: Genåbning er meget sværere end nedlukning

Samhandel 6. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Niels Jensen, adm. direktør, MLDK Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Mærkevareleverandørerne har mistet 30 pct. af omsætningen det seneste år og glæder sig til igen at sælge til spisestederne. Men de er forberedte på lokal nedlukning

Nu varer det ikke længe, før spisestederne igen siger velkommen til deres gæster. I første omgang 21. april, når gæsterne kan drikke en kop kaffe udenfor – og to uger senere 6. maj, når også indendørs servering bliver mulig.

Mærkevareleverandørerne glæder sig, men der er mange jokere, og det kræver fleksibilitet af alle, mener adm. direktør for MLDK, Niels Jensen.

- Mens vi ved, at sidste genåbning ikke havde en langsigtet plan, har vi i det mindste én denne gang. Og produktionen skal i gang nu – også selv om nogle medarbejdere fortsat er sendt hjem, siger Niels Jensen.

Han tilføjer, at det er meget forskelligt, hvor hårdt leverandørerne er ramt. Det kommer helt an på, hvordan den enkeltes kundeportefølje er fordelt mellem detail og foodservice.

- Og hvem man leverer til i foodservicesektoren. Pleje- og sundhedssektoren kører på normalt blus, mens catering til rejsebranchen, koncerter og konferencer er helt i bund. Men år til dato drejer sig om et tab på omsætning på i gennemsnit 30 pct. – der har jo også være en periode i sommer, hvor meget var åbent, siger Niels Jensen.

Andre behov

Den kommende tids udfordringer blev diskuteret på generalforsamlingen, som blev afholdt online sammen med første del af MLDK’s årstræf 11. marts.

- Markedet er ikke alene presset nu, det er også under konstant forandring. Udover usikkerheden om, hvordan genåbningen af restaurationsbranchen går, skal vi også tage højde for, at kunderne kan have fået andre behov. Et godt eksempel er kantinerne, der er gået fra buffet til portionsanretninger og dermed til andre menuer. Fortsætter de med det, stiller det andre krav til råvarer og måske også emballagestørrelser, siger Niels Jensen.

En af jokerne ved første fase af genåbningen er, at vejret får indflydelse på, hvor meget gang der kommer i spisestederne.

- Leverandørerne kan ikke skrue op på fuldt blus, før alle sektorerne er i gang – også konference- og rejseaktiviteten, siger Niels Jensen.

Andre krav til restholdbarhed

Et af de ønsker, hans medlemmer har til både foodservicebranchen og detailhandlen, er en øget fleksibilitet og forståelse for, at det ikke altid kan lade sig gøre at holde den restholdbarhedstid, som ligger i aftalerne.

- Kravene ligger ofte på en restholdbarhed på 70-75 pct., hvilket i mange tilfælde ikke er nødvendigt. Det gælder også varer, der måske har en holdbarhed på to år. Men når markedet ikke er helt oppe at køre og måske bliver udsat for lokale nedlukninger, kan det -  for at gøre det rentabelt - nogle gange være nødvendigt at køre en større produktion, end der er afsætning på her og nu, siger Niels Jensen.

Nogle kunder vil måske også blive tilbudt andre størrelsesvarianter end normalt.

- Det gælder både foodservice og detail. Ved første nedlukning oplevede vi en meget stor forståelse blandt kunderne, men anden gang var det lidt sværere. Når vi nu åbner, håber jeg, at alle kan forstå, at det det er mindst lige så svært at genåbne, som det var at lukke ned, siger Niels Jensen

 

Opdateret 7. apr 2021