Landmænd vil høste dusør fra Anima

Samhandel 8. nov 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Illustration: Anima
  • Livevideo skal overbevise forbrugerne om, at produktionen af danske kyllinger tåler dagens lys i modsætning det det billede, som fremstilles af Anima

I en kampagne har foreningen Anima udlovet en dusør på 500.000 kr. til en landmand, som vil fremvise sin produktion af danske kyllinger.

Dusøren er udspil fra Anima, som har iværksat en kampagne imod dansk kyllingeproduktion. 

- De angreb er både unuancerede og udtryk for en ideologisk kamp mod fjerkræproduktion, mener Martin Hjort Jensen, der er formand for 200 danske landmænd, som producerer slagtekyllinger. 

Anima kritiserer detailhandelskæderne for at sælge kyllinger af racen Ross 308.

Martin Hjort Jensen vil nu sikre, at der blive opsat to livevideo kameraer i en typisk kyllingestald, som dokumenterer kyllingernes samlede levetid til fulde. Herefter er det forventningen, at landmanden kan høste Anima-dusøren, som vil blive sendt videre til Julemærkefonden.

På grund af risikoen for fugleinfluenza er der dog meget strenge hygiejnekrav og meget begrænset fysisk adgang til kyllingestalde. Derfor vil der blive inviteret udvalgte journalister til at komme på besøg undervejs i forløb, forklares det i en pressemeddelelse fra Landbrug & Fødevarer.

- Jeg er stolt over den danske produktion af kyllinger, og vi landmænd har intet at skjule. Så vi vil nu finde en måde, hvor vi kan opsætte live-kameraer i en almindelig stald og fremvise produktionen, siger Martin Hjort Jensen.

Producenterne frygter, at udfasningen af danske kvalitetskyllinger kan føre til, at der i stedet sælges kyllinger, som er produceret i andre lande, der kan have andre syn på dyrevelfærd og godt landmandskab. 

- Jeg er overbevist om, at det hverken er til gavn for kyllinger, klima eller forbrugere, siger Martin Hjort Jensen.
 

Opdateret 9. nov 2021