Væksten styrtdykker i Salling Groups måltidskassefirma

Salling Group 15. apr 2019 -
This describes the image
Foto: Lars Horn / Baghuset
Skrevet af: Søren Tougaard

Mens de store veletablerede måltidskassefirmaer år efter år har været vant til skyhøje tocifrede vækstrater, blev der sat en brat stopper for den udvikling i 2018.

Sidste år var væksten yderst beskeden i Aartiderne og Retnemt med fremgang på henholdvis 2 og 4 pct. Og samme udvikling har ramt Skagenfood.

I juni 2017 opkøbte Salling Group 80 pct. af Skagenfood af stifterne Betina Kühn og Peter Bagge-Nielsen. Samme år landede selskabet en omsætning på 110 mio. kr., svarende til en vækst på hele 47 pct.

I regnskabet for 2018 opgiver selskabet ikke omsætningen, men på alle bærende nøgletal var der tilbagegang.

Mens bruttofortjensten faldt med beskedne 600.000 kr. til 19,4 mio. kr., dykkede resultatet før finansielle poster med 46 pct. til 2,8 mio. kr. mod ca. 5,3 mio. kr. i 2017.

Også bundlinjen blev tæt ved halveret fra et overskud på 4,1 mio. kr. i 2017 til 2,1 mio. kr. i 2018.

Flere måltidskasser

Skagenfood har traditionelt positioneret sig som en eksklusiv leverandør af friskfanget fisk på det buldrende danske marked for måltidskasser, der samlet har passeret milliarden i omsætning.

Siden Sallings Group opkøb har Skagenfood udvidet paletten af måltidskasser, så virksomheden både smags- og prismæssigt rammer en bredere målgruppe - og især appellerer til børnefamilier med et helt almindeligt madbudget.

Den store vækst på markedet for måltidskasser betød, at nye spillere som onlinesupermarkedet Nemlig.com og Coop.dk Mad i 2018 begyndte at levere måltidskasser direkte til hoveddøren.

Opdateret 10. nov 2020