Supermarkeder har godt styr på rengøring og egenkontrol

Salling Group 28. nov 2019 -
This describes the image
Aldi og Lidl knokler for de smilende smileys| |

Det hører til sjældenhederne, at et supermarked må hænge en kontrolrapport med en sur smiley på sin dør.

En gennemgang af kontrolrapporterne for i butikkerne i kæderne Meny, Spar, Kvickly, Super- og Dagli’Brugsen, Bilka og Føtex viser, at Fødevarestyrelsen kontrollanter kun har givet i alt 36 sure smileyer i forbindelse med de seneste fire kontrolbesøg.

De 29 er givet i 2018 og 2019, mens resten ligger længere tilbage.

For kort tid siden måtte en Føtex-varehuschef vinke farvel til sin ni år lange karriere i Føtex i Esbjerg - og måske til jobs i hele Salling Group, hvor han har arbejdet siden 2001. Om det skyldes, at varehuset fik en sur smiley, der fulgte efter en ikke helt tilfreds smiley, vil Salling Group ikke uddybe.

Men noget tyder på det, og det kunne måske netop skyldes, at der er så langt mellem de sure smileyer i branchen.

Mens en discountbutik kun får én kontrolrapport, er der ofte tre, fire eller fem afdelinger, der skal under fødevarekontrollantens lup, i et supermarked. Således er der eksempelvis fire afdelinger og fire kontrolrapporter i Føtex i Esbjerg. Mens tre produktionsafdelinger har en elitesmiley og derfor ikke kontrolleres så ofte, var det alene selve butikken, der blev kontrolleret tidligere på måneden og modtog den sure smiley og et bødeforlæg på 20.000 kr.

Ingen sure i Bilka

Langt de fleste smileys, der uddeles i supermarkedet, er den gladeste kategori 1. Når en butik har fået en sur smiley, kommer kontrollen igen for at tjekke, at tingene er bragt i orden, og det medfører stort set altid en glad smiley.

Sammen med en sur smiley følger som oftest et bødeforlæg, ligesom butikken skal betale et ekstra gebyr for det obligatoriske opfølgende besøg. Bøderne ligger som regel mellem 5.000 og 20.000 kr., og i 2018 og 2019 har Fødevarestyrelsen opkrævet bøder for i alt 317.000 kr. i supermarkederne.

Der er forskel på, hvordan kæderne klarer sig. Eksempelvis har Føtex-kæden fået tre sure smileys de seneste to år; det svarer til en sur smiley i under 1 pct. af kædens afdelinger.

Ingen afdeling i Bilkas 18 varehuse har måttet indkassere en sur smiley i forbindelse med de seneste fire besøg - og 72 ud af 97 afdelinger har en elitesmiley. A-Z i Hjørring har to elitesmileyer i Bistroen.

Meget bedre end discountbutikkerne

I den anden ende af skalaen er Spar med ni sure smileyer i løbet af de seneste to år. Det svarer til en sur smiley i 4,6 pct. af de 195 afdelinger, der er i kædens butikker. To sure smileyer kan dog være givet til samme afdeling.

Det kalder salg-og marketingdirektør i Spar, Kim Scheuer Nielsen, for uacceptabelt.

- Vi er opmærksomme på rapporterne fra Fødevarestyrelsen, og vi har igangsat stramninger af butikkernes procedurer. Det er selvfølgelig uacceptabelt med sure smileyer, og derfor er vi i tæt dialog med butikkerne for at sikre, at procedurerne fremadrettet overholdes, siger han i en mail til Dansk Handelsblad.

Sammen med Spar i bunden ligger en anden kæde med supermarkedsbranchens mindste butikker, nemlig Dagli’Brugsen.

Syv sure smileyer er det blevet til i løbet af 2018 og 2019. Det svarer dog kun til en sur smiley i 2,2 pct. af de afdelinger i kædens butikker, der får en kontrolrapport.

I gennemsnit er der siden januar 2018 givet en sur smiley i 1,3 pct. af supermarkedernes afdelinger, mens der til sammenligning er givet en sur smiley i 2,6 pct. af discountbutikkerne.

Opdateret 10. nov 2020