Socialt supermarked klar til januar

Salling Group 28. okt 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Folkekirkens Nødhjælp gør klar til at åbne landets første sociale supermarked i København i januar.

Butikken WeFood kommer formentlig til at ligge på Nørrebro og bliver både Danmarks og Nordens første butik med overskudsmad. Butikken skal drives af frivillige.

– WeFood er et initiativ i Folkekirkens Nødhjælp, som vil arbejde med det store problem med overskudsmad og som har en underskov af frivillige, som gerne vil hjælpe. Vi har fået en stor tilslutning, siden vi begyndte at annoncere om WeFood, siger Bassel Hmeidan, der er projektleder af WeFood butikken.

Dansk Supermarked

Butikken har gennem året haft et nært samarbejde med bl.a. Dansk Supermarked, hvor CSR-chef Helene Regnell siger, at det giver god mening for koncernen at hjælpe et socialt supermarked i gang.

– Vi har været en slags fødselshjælper. Det er Folkekirkens Nødhjælps projekt, men vi har givet råd om bl.a. de begrænsninger, der er i lovgivningen. Vi har hjulpet til bag kulisserne, så de har kunnet komme videre med deres projekt.

Helene Regnell ved endnu ikke, at det vil være praktisk muligt for koncernens butikker i nærheden af WeFood at donere overskudsmad.

– WeFood skal ikke basere deres forretning på den overskudsmad, de eventuelt kan få fra os, for så vil de ikke kunne få varer nok. De skal samarbejde med de enkelte fødevareproducenter. Vi har hjulpet dem på vej og vi donerer gerne overskudsmad fra butikker i nærheden, men vores erfaring siger, at de varer, vi har i overskud og lovligt må donere, ikke er tilstrækkeligt til at drive en WeFood butik. Der skal mere til, siger hun.

I dialog

For at kunne åbne butikken har Folkekirkens Nødhjælp rejst mere end en million kr. i startkapital ved at sælge folkeaktier.

– Opbakningen blandt danskerne har været enorm. Samtidig har Foreningen Roskilde Festival doneret en halv million kr. til projektet, da reduktion af madspild er en af Roskilde Festivals store mærkesager.

Bassel Hmeidan fortæller, at overskudsmaden vil komme fra dagligvarebutikker, grossister, leverandører og landbrug. Kunderne vil kunne købe fødevarerne 50-70 pct. billigere end i traditionelle dagligvarebutikker.

– Vi er i dialog med mange aktører i dagligvarebranchen. Vi vil kunne offentliggøre en stor aftale om kort tid. Men der er mange mindre virksomheder, som gerne vil bidrage, så snart vi har butikken klar.

– Jeg forestiller mig, at det vil være en browsebutik, dvs. at den ligger som første stop på indkøbsturen, hvor man går ind og orienterer sig om vareudbuddet og så fortsætter for at supplere med de varer, man ikke kunne finde i vores butik. De mennesker, der gør det, er dem, der har brug for at kunne spare penge.

Bassel Hmeidan understreger, at WeFood ikke skal opfattes som en konkurrent til de øvrige dagligvarebutikker. WeFood baseres på de overskudsmad, som andre butikker ikke har mulighed for at sælge, og kunderne vil også have behov for at handle i de andre butikker omkring for at købe de varer, WeFood ikke har.

Af Henrik Denman

hede@dhblad.dk

Opdateret 10. nov 2020