Shitstorm rammer Netto i Sverige

Salling Group 16. sep 2016 -
This describes the image
Også i Sverige lokker Nettos tilbudsavis med skarpe priser. Foto: Fri Köpenskap

Dansk Supermarkeds discountkæde Netto er havnet i et uvejr i Sverige, hvor en historie i branchebladet Fri Köpenskap om billige spottilbud, der bliver udsolgt med det samme, har ramt mange medier.

Sagen er ifølge Fri Köpenskap under behandling hos den svenske forbrugermyndighed Konsumentverket, der ikke har stillet sig tilfreds med de svar på anklagen, som Netto hidtil er kommet med.

Anonyme butikschefer i Netto siger til bladet, at det er en bevist strategi at lokke kunder til med tilbud på varer, der kommer alt for få af til de enkelte butikker.

- Jeg er led og ked af det. Jeg er faktisk skidevred. Jeg bliver skældt ud af kunderne hver dag for det og kan ikke gøre noget, siger en butikschef ifølge bladet.

"Nogle gange undervurderer vi"

Den voldsomme kritik har fået Netto Sverige til at sende en pressemeddelelse ud, hvor man afviser anklagerne - blandt andet med henvisning til, at kun 60 pct. af de kampagnevarer, som bliver sendt ud i butikkerne, bliver solgt den første uge.

- Selvfølgelig forsøger vi ikke at snyde vores kunder. Vi ved ud fra et stort antal undersøgelser, at det, der irriterer kunder mest, er, hvis de ikke kan få de varer, som de kommer til butikken for at købe. Ingen detailhandler i hele verden har som bevidst strategi at svigte sine kunder. Heller ikke Netto, siger Bent Holm, der er svensk landedirektør i Netto.

Nettos topchef Claus Juel-Jensen er slet ikke begejstret for den svenske sag:

- Det er jo kampagnevarer, og der er derfor tale om en fast indkøbt mængde, hvor vores mål er, at mængden skal række til imellem fire og seks uger. Og nogle gange undervurderer vi, hvor attraktive enten pris eller varer er i forhold til efterspørgslen – og så har vi for lidt. Grundlæggende er der nok tale om et skisma mellem, at vi vil være relevante og give inspiration hver uge, men samtidig skal sikre, at der er nok til alle, siger han.

- I Danmark har kunderne lært at det igennem årene, i Sverige vil vi blive bedre til at fortælle kunderne om det fremover, siger han til Dansk Handelsblad.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?