Salling Group: Vi kan aldrig give fuldstændig garanti mod datovarer

Salling Group 7. sep 2018 -
This describes the image
Seks ud af ti Netto-butikker har en elitesmiley. Den afbildede butik har ikke været genstand for Ekstra Bladets undersøgelse af gamle varer. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

De seneste uger er Ekstra Bladet (EB) gået hårdt til de danske dagligvarekæder i jagten på varer, der har overskredet holdbarhedsdatoen, og derfor ikke burde være at finde i butikkerne.

I første omgang var det to Netto-butikker i København, der havde besøg af EB's datojæger. Avisen fandt 500 madvarer - især pølser, postejer, fisk og mejeriprodukter – der var for gamle.

Senere fik Bilka i Odense besøg af samme avis, der blandt andet fandt babymad med overskreden dato.

Senest har EB besøgt yderligere tre Netto- butikker med fund af for gamle varer.

- Vi kan ikke, og kommer ikke til, at garantere, at du aldrig kan finde en vare eller to. Den garanti tror jeg ikke, at nogen kan give. Fordi der kan ske svipsere eller være en vare, der gemmer sig, lyder det fra pressemedarbejder i Salling Group, Kasper Reggelsen, der tilføjer, at det kan ske i alle butikker og alle kæder.

EB har da også besøgt både Løvbjerg, Fakta og Rema 1000. Alle steder er der fundet for gammel mad – i Fakta-butikken dog kun fire.

Personale nok

Kasper Reggelsen siger, at det er mere graverende med nogle varegrupper end med andre.

- Man kan ikke trække en skillelinje op og sige, at ti eller femten varer er for meget. En fejl er én for meget. Men nogle varegrupper ærgrer os selvsagt mere. Kød og babymad er ikke tilfredsstillende, og det EB har fundet, er ikke særligt godt, og det må ikke ske i den størrelsesorden, siger Kasper Reggelsen.

Han forklarer blandt andet fejlene med menneskelige fejl, men benægter, at underbemanding kan være årsagen.

- Det er ikke en undskyldning, siger han.

- Det er basisrutiner, der skal være i orden. I langt størstedelen af vores butikker evner vi det og gør det godt. Vi har forskellige rutiner, der skal sikre, at der ikke er for gamle varer på hylderne. Men der kan ske en menneskelig fejl. Eksempelvis når en medarbejder taster en vare ind. Men det er klart, vi skal se indad, når vi fejler, så vi kan blive endnu bedre og sikre, at vi er på plads, siger Kasper Reggelsen.

Gamle varer og elitesmiley

Ifølge Fødevarestyrelsens oversigt over kontrolrapporter og smileys har Netto i alt 299 ud af 499 butikker med en elitesmiley.

Det betyder, at styrelsen på fire besøg i træk ikke har fundet problemer. En del af de butikker, der ikke har en elitesmiley, er stadig så nye, at de endnu ikke har haft fire besøg.

Det skal dog tilføjes, at fødevarekontrollen i en kontrol i Netto i Haarby den 28. august, få dage efter at EB har besøgt butikken, finder ”få varer i sortimentet af babymad og babyfrugtmos … som er gået på dato 'Bedst før'”, hvilket i kontrolrapporten ”vurderes under de foreliggende omstændigheder som en bagatelagtig overtrædelse”.

Butikken får en Smiley uden anmærkninger og en elitesmiley. Det betyder altså, at en elitesmiley ikke er en garanti for, at kontrollen ikke har fundet varer, der har overskredet datoen.

Opdateret 10. nov 2020