Salg af elektronik på fremmarch i Føtex

Salling Group 14. mar 2017 -
This describes the image
Foto: John Ehbrecht

Mens Coop har valgt at skære kraftigt ned på elektroniksortimentet de senere år, er Dansk Supermarked gået den anden vej og har investeret flere ressourcer i at styrke elektronik-området.

2015 betød det, at Dansk Supermarked øgede sin markedsandel indenfor kategorien med et tocifret væksttal, og denne fremgang fortsatte sidste år med endnu større omsætnings-fremgang.

- Vi så tocifrede væksttal i den gode ende af skalaen i 2016. Udover vores salg i butikkerne, oplevede vi en stærk stigning i vores e-commerce salg, så alt i alt mener vi, at vi har taget en fornuftig del af markedet, og vi er meget tilfredse med at udbygge vores markeds-position, siger Claus Højlund Mikkelsen, indkøbsdirektør for elektronik i Dansk Supermarked Group.

Han forklarer, at specielt Føtex har satset hårdere på elektronikken efter Fonas betalings-standsning i februar 2016. Den medførte lukninger af 48 Fona-butikker - og senere, at 10 Fona-butikker blev overtaget af Elgiganten i august sidste år.

Opgraderede afdelinger

Derfor er Dansk Supermarked også begyndt at indrette nye elektronikafdelinger i Føtex-varehusene, hvor test af nyt inventar og indretning af fl ottere afdelinger med plads til fl ere produkter skal skabe endnu større salg i kategorien.

- Vi kunne se, at der var en ledig position i markedet, så vores vurdering var, at det var muligt at overtage denne rolle med vores centrale Føtex-varehuse, og det mener vi, var det rigtige valg, siger Claus Højlund Mikkelsen, der forklarer, at der ikke er tale om decideret udrulninger af nye afdelinger, men opgraderede afdelinger og tilpasninger, der tager højde for de enkelte lokale varehuse.

Omsætningsfremgangen skyldes ikke kun, at Dansk Supermarked formår at sælge flere produkter, men er også båret frem af, at kunderne har fået smag for dyrere produkter. Ifølge Claus Højlund Mikkelsen ses denne tendens særligt indenfor tv-salget i de fysiske butikker og indenfor det stigende onlinesalg af Apple-produkter, som er i voldsom vækst.

- Vi oplever, at forbrugerne vælger dyrere og dyrere elektronik. I dag sælger vi også dyre fladskærme til 20.000-25.000 kr., og det gør vi kun, fordi kunderne har en stor tiltro til os og vores produkter, fortæller han.

Stærk konkurrence

Det sidste halve år har elektronikvarehuset Power blandt andet åbnet nye varehuse i Randers, Viby J, Nykøbing Falster og Sønderborg, mens Elgiganten har haft travlt med at omdanne de tidligere Fona-butikker. De to kæder har endda proklameret betydeligt flere åbninger de kommende år, men det er ikke noget, der får Dansk Supermarked til at ændre sin strategi.

- Konkurrencesituationen har ikke givet et yderligere pres på priserne, og det er ikke noget, vi har kunnet mærke i vores butikker. Salget i Bilka går heller ikke tilbage på nogen måde.

- Elektronikmarkedet er ekstremt konkurrencepræget og i forvejen meget gennemsigt. Forbrugerne handler der, hvor produkterne er billigst, og her er vi konkurrencedygtige med skarpe priser og kampagner, ellers havde vi heller ikke været i markedet, siger indkøbsdirektøren.

Opdateret 10. nov 2020