Prisfald koster stadig på Føtex’ bundlinje
Salling Group er ikke ligefrem kendt for at dele rundhåndet ud af konkrete oplysninger om koncernens kæder - især bliver der ikke ruttet med tallene.
På den led adskilte et oplæg fra Føtex-direktør Thor Jørgensen på Retail Institute Scandinavias årlige konference, FMCG Fast Forward i Lyngby først i november, sig ikke meget fra traditionen.
Men han løftede da lidt af sløret for kædens overordnede prioriteter for de kommende år.
Føtex runder næste år de 60 år, og det kommer ikke til at gå stille for sig. Men kæden er det seneste tiår blevet en lidt kompleks størrelse, hvor 83 varehuse med et gennemsnitsareal på 2200 kvm er blevet suppleret med syv supermarkeder uden nonfood på 1100 kvm i gennemsnit og 13 conveniencebutikker på 2-300 kvm.
Føtex bruger et trecifret millionbeløb årligt på at renovere de mest slidte butikker.
- Vi havde en del butikker - og har måske stadig nogle - der er lidt gamle, og hvor det er lang tid siden, at de blev renoveret. Så det gør vi noget ved og investerer årligt rigtigt mange penge i det. Sidst i oktober genåbnede vi både i Vejle og på Vesterbrogade i København en ny moderne Føtex, hvor vi havde givet den en ordentlig omgang. Der er stort set ikke noget tilbage fra den gamle butik, sagde Thor Jørgensen.
Prisfald det eneste rigtige
Han beskæftigede sig også med den repositionering af Føtex’ prisprofil, som under navnet Føtæsk kom til at sætte skub i et udbredt prisfald i branchen for to år siden.
Den gang var det meldingen, at den øvelse kostede omkring 200 mio. kr. på bundlinjen i Salling Group det år. Og det koster stadig på indtjeningen.
- Det har ikke været en god forretning endnu. Men jeg tror stadig på, at på den lange bane, så er det det eneste rigtige at gøre. Det kommer også an på, hvad du måler på. Er det bundlinje, så er det en dårlig case, hvis du måler på vækst i kunder, så er det en god case, svarede Thor Jørgensen på et spørgsmål fra dagens vært, Dorte Wimmer, director i Retail Institute Scandinavia.
Den kommende 60 års jubilar kan se frem til, at kædedirektøren børster støvet af de gamle dyder, når han udstikker kursen fremover:
- Det, der var vigtigt for et kvalitets-supermarked for to eller fem år siden, er stadig væk enormt vigtigt, også når vi kigger fem og ti år frem. Der kommer mere digitalisering og flere færdigvarer ind i sortimentet, men det må ikke få os til at glemme det gode, gamle købmandskab med gode indkøbsoplevelser. Man skal kunne stole på Føtex på pris, kvalitet og service. Vi skal i virkeligheden fortsætte med at dyrke de dyder, vi har haft som kæde i 60 år, sagde han.
Ansvarlighed og convenience
Blandt de nyere initiativer fokuserede han især på ansvarlighed - og på convenience, som er et begreb med mange betydninger.
I sortimentet indebærer det et øget udbud af hurtig mad i alle tænkelige former.
- Aftensmaden er den allervigtigste for os som supermarked. Der kan vi bedst positionere os. Vi har stadig en masse slagter- og delikatessefolk, og et af vores helt store aktiver i forhold til at differentiere os fra discount er den nemme aftensmad. På en god dag er det udvalg, vi har i dag, dobbelt så stort som for to år siden. Og det kommer det også til at blive én gang til to år fra nu, sagde Føtex-direktøren.
Der er også tænkt convenience - men i en helt anden form - ind i et nyt loyalitetsprogram, som skal lanceres til næste år.
- Vi tænker meget i, hvordan sådan et kundeprogram kan konstrueres, så det ikke bare bliver et prisprogram, men også et convenienceprogram, som gør det nemmere at være kunde i Føtex, lød budskabet.