Øko-grønt slår det konventionelle salg i 100 Coop-butikker

Salling Group 5. jun 2019 -
This describes the image
Økologisk Landsforening med prognose om salg af økologiske dagligvarer i 2020 Foto: Økologisk Landsforening
Skrevet af: Søren Tougaard

Frugt og grønt er den største økologiske varegruppe i de danske butikker. Sidste år voksede kategorien med mere end 600 mio. kr., og den udgør en samlet værdi på 4,3 mia. kr., viser de seneste tal fra Danmarks Statistik.

I Coop steg salget af økologisk frugt og grønt sidste år med 18-20 pct., mens dagligvarekoncernens generelle øko-salg "kun" voksede med ca. 10 pct.

År for år vokser det økologiske frugt og grønt-salg på bekostning af det konventionelle, og udviklingen har nu betydet, at salget af økologisk frugt og grønt har overhalet det konventionelle i ca. 100 af Coops 1050 butikker.

- På landsplan udgør det økologiske frugt og grønt nu over 30 pct. af det samlede frugt og grønt-salg. I Irma-kæden nærmer den økologiske frugt og grønt-omsætning sig 60 pct., og vi har en hel del butikker i Københavnsområdet, Nordsjælland, Aarhus og Roskilde, hvor øko-andelen på frugt og grønt er over 50 pct., siger Thomas Roland, CSRchef i Coop Danmark.

Mens Coop har haft svært ved at øge den økologiske andel på mere end 50 pct. i nogle mælkekategorier, fortsætter salget af økologisk frugt og grønt med at vokse med tocifrede vækstrater, og Thomas Roland ser intet mætningspunkt lige foreløbigt.

Fast lav pris

Han peger på flere årsager til den store øko-vækst. F.eks. har en større tilgængelighed medført et stigende salg i Coops butikker på landet, ligesom prisforskellen på økologi og konventionelt frugt og grønt er blevet mindre de senere år. Tilbage i 2015 indførte Coop således fast lav pris på økologi i stedet for store øko-kampagnetilbud hver tredje uge, og den prisstrategi gav fra starten pote.

- Vi satte prisen på økologisk frugt og grønt ned med 9 pct. og aflyste de her rabattilbud. Det betød, at salget steg med mere end 25 pct. det første år, fortæller Coops CSR-chef.

Også i Salling Groups discountkæde Netto har salget af økologisk frugt og grønt været stærkt stigende de senere år, så mere end 25 pct. af salgsværdien i frugt- og grøntafdelingerne i dag kommer fra økologiske varer.

Opdateret 10. nov 2020