Ny CBS-rapport:Dansk Supermarked ligner en taber

Salling Group 25. mar 2015 -
This describes the image

Der bliver vendt fuldstændig op og ned på det etablerede billede af vindere og tabere i dansk dagligvarehandel i en helt ny rapport forfattet af to detail-forskere fra Copenhagen Business School, CBS, Mogens Bjerre og Per Østergaard Jacobsen.

Dansk Supermarked har i mange år fremstået som den absolutte duks blandt aktørerne med en indtjening i særklasse og tilsyneladende ustoppelig fremgang i markedsandele.

Men i rapporten "Effekt & Effektivitet - Dansk Dagligvarehandel 2003-2013" kommer de to forskere under overskriften "Dansk Supermarked ligner en potentiel taber" med et noget anderledes bud på, hvordan landets største detailkoncern står rustet til de kommende års markedsændringer:

"Man har lagt sine æg i en meget traditionel forretningsmodel, hvor omdrejningspunktet er butikken alene", skriver Mogens Bjerre og Per Østergaard Jacobsen i rapporten.

Ifølge deres opfattelse kan Dansk Supermarkeds ejerskab af langt over 500 butikker - som hidtil har været en klar fordel - i stedet blive til en hæmsko i en fremtid, hvor bl.a. online-handel fylder væsentligt mere i dagligvaremarkedet end i dag.

Læs mere på Dansk Handelsblads onlineavis eller i den trykte avis, der kommer fredag.

Læs hele CBS-rapporten her: http://www.cbs.dk/en/node/352197

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Foto: Ulrik Samsøe Figen.

Opdateret 10. nov 2020