Nu sidder kædernes mærker på hver tredje vare

Salling Group 21. maj 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Væksten i dagligvarekædernes egne mærker som Coops Änglamark og Dansk Supermarkeds Budget kom sidste år lidt op i gear.
Det viser helt friske tal fra private label-leverandørernes organisation PLMA.
Målt i mængder voksede andelen fra 30,9 pct. til 31,7 pct. sidste år - og det vil sige, at tæt på hver tredje vare, der går gennem kasserne i supermarkeder og discountbutikker, nu er i kædernes egne mærker.
Samtidig steg private label-andelen af omsætningen i kroner og øre fra 25,0 til 25,4 pct. - svarende til, at salg for en lille halv mia. kr.
er flyttet fra mærkevarerne
over til kædernes private labels.
Den nye vækst kommer efter en lille pause i 2013, hvor andelen kun steg marginalt.
Vores og Gestus
Blandt betydelige nyere initiativer hos kæderne, der kan have været med til at løfte private label-andelen i Danmark, er Dansk Supermarkeds paraply-mærke i mellemklassen, "Vores", i Føtex og Bilka.
Det blev lanceret i 2014, men serien er løbende blevet udvidet, og Vores kan dermed bidrage til yderligere private label-vækst i år og fremefter.
Dagrofa-koncernens satsning på et tilsvarende mærke, "Gestus", er til gengæld så meget nyere, at det næppe kan have nået at sætte sig mange spor sidste år.
Over halvdelen i Schweiz
I snart mange år har kædernes mærker vundet terræn over hele Europa, og Danmark er slet ikke fremme i forreste geled.
Forrest ligger Schweiz, hvor private label-andelen dog måske kan være ved at nå et mætningspunkt.
I hvert fald er den faldet fra 53,0 til 52,7 pct. målt i mængde - og fra 45,2 til 44,5 pct. , når man måler på omsætning.

Opdateret 10. nov 2020