Nettos britiske eventyr har kostet dyrt
Nettos forsøg på at få fodfæste på det britiske marked blev et dyrt eventyr.
Underskuddet i Nettos comeback i Storbritannien beløb sig til næsten 40 mio. pund før skat sidste år, svarende til 329 mio. kr. med den aktuelle kurs, inden den britiske samarbejdspartner Sainsbury’s og Netto i sommer besluttede at opgive forsøget på at blive en del af den fremadstormende discountbølge på det britiske marked.
Det er det britiske fagblad, The Grocer, der har fået indsigt i kædens regnskabstal.
Som et ligeligt joint venture mellem Dansk Supermarked og Sainsbury’s vil halvdelen af tabet i Netto UK belaste regnskaberne fra Dansk Supermarked i den korte periode, hvor opbygningen af Netto i England stod på.
Tab var ventet
Tabet på det britiske eventyr var ventet i Dansk Supermarked, oplyser kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand:
– Vi har løbende rapporteret, at der har været en start up-investering forbundet med Netto UK, og at det hverken var realistisk eller forventeligt, at Netto UK ville være rentabel i testperioden. Det har vi været fuldt ud bevidste om, hvorfor dette har været budgetteret og planlagt fra vores side.
– Udgiften har været fuldt tilgængelig i årsrapporterne for 2014 og 2015, ligesom det af 2016-regnskabet og eventuelt af senere regnskaber vil fremgå, hvad udgiften til at lukke ned og afhænde grunde, inventar, lagerbeholdning etc. vil være, oplyser Mads Hvitved Grand.
I 2015-regnskabet fra Dansk Supermarked indgår Netto UK bl.a. med et minus på 82 mio. kr. Dertil kommer regulering af værdien.
Netto UK blev lanceret i 2014 for at afprøve det voksende discountmarked i Storbritannien. I samarbejde med den britiske supermarkedsgigant Sainsbury’s blev det til 16 Netto-butikker, som man besluttede at lukke i juli i år.
De aktuelle tab er imidlertid småbeløb i sammenligning med, hvad en egentlig britisk ekspansion kunne have kostet.
– Selv om vi er meget tilfredse med butikkernes salgsudvikling, står det samtidig også klart for begge parter, at en udrulning ville kræve betydeligt større skala over en kort periode for at blive rentabel og opnå langsigtet profitabilitet, sagde adm. direktør i Dansk Supermarked Group, Per Bank, ved lukningen af Netto UK.