Netto skruer op for projekt posepant

Salling Group 17. sep 2018 -
This describes the image
Netto skruer op for tempoet på pantkampagnen på plastikposer. Samtidig indfører kæden poser og net med genbrugsplast. Foto: Salling Group

Først skulle fynboerne lære det, og siden bornholmerne. I fire måneder har Netto-kunder på øerne skullet betale pant for plastikposer, og nu skal der mere skub i projektet, oplyser Netto i en pressemeddelelse.

– Vi er meget fortrøstningsfulde, men vi vil stadig gerne have endnu flere til at aflevere de udtjente poser i vores butikker, så vi undgår, at de ender i naturen eller som skraldeposer, siger Michael Løve, direktør i Netto International, i pressemeddelelsen.

Knap 10 pct. af pantposerne på Fyn bliver returneret, mens det er ca. 5 pct. i de bornholmske Nettoer, hvor det er blevet testet i to måneder. Samtidig er salget af plastikposer faldet.

Højere pant og mere genbrugsplast

Projektet bliver nu tilpasset for at få flere kunder til at genbruge og pante.

Panten bliver sat op fra 50 øre til 1,50 kr., og i stedet for 1 kr. får kunden 2 kr. retur ved aflevering af en udslidt plastikpose.

Desuden bliver Nettos to indkøbsposer erstattet af én model, som består af 80 pct. genbrugsplast, og som skulle holde bedre end den nuværende lille bærepose.

– Hele formålet med vores initiativer er at medvirke til at skabe en cirkulær økonomi, hvor genbrugt plastik har en værdi. Vi skal af med den unødvendige plastik og sikre, at intet plastik ender i naturen. Men plastik er også en vigtig ressource, når den bruges og genbruges rigtigt. Derfor ser vi frem til at kunne tilbyde poser med en stor andel genbrugsplast, og skubbe til udviklingen mod mere genbrug, siger Michael Løve.

Det er endnu uklart, om og hvornår posepant indføres i hele Netto-kæden.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?