Netto pilottester ny klimamærkning i to butikker
-
Discountkæden Netto vil med ny mærkning guide kunderne til mere klimabevidste valg. Ambitionen er, at projektet kan bidrage til en fælles mærkning på tværs af dagligvarehandlen
Som den første dagligvarekæde herhjemme giver Netto nu sit bud på, hvordan en klimamærkning af danskernes dagligvareindkøb kan tage sig ud.
I første omgang bliver mærkningen, der i Netto kaldes Skyen, rullet ud i de to Netto-butikker på Kongelundsvej i København og den nye, bæredygtig butik i Bygholm Bakker ved Horsens.
Det skriver netto i en pressemeddelelse.
– Vi har forsøgt at lave en klimamærkning, der er enkel at navigere efter. Og som alle, der vil handle mere klimavenligt og mindre klimabelastende, kan benytte. Der er ingen tvivl om, at det er komplekst, og det har desværre nok stået i vejen for de gode intentioner hos mange. Men netop derfor er det vigtigt, at vi kommer i gang og lancerer en klimamærkning, der gør, at man kan træffe kvalificerede og bevidste valg, uddyber Michael Løve.
Ny skiltning skal guide kunder
Den nye ordning betyder, at kunderne i København og Horsens fremover vil blive mødt af nye skilte og mærker ved hylderne. Som kunde kan man derved se, hvilke varer der har et lavt klimaftryk på tværs af alle varer i butikken, og hvilke der har et lavt klimaaftryk inden for den enkelte vares kategori. Samtidig bliver man bl.a. oplyst om, hvordan enkelte varetypers klimaaftryk er inden for frugt og grønt samt kød, fisk og fjerkræ.
Klimamærkningen tager afsæt i Den store klimadatabase, som den grønne tænketank Concito har udarbejdet. Her er klimaaftrykket fra 500 fødevarer kortlagt, så de kan sammenlignes på tværs af kategorier. Både Concito og en række andre eksperter har hjulpet Netto med udarbejdelsen af klimamærkningen, skriver kæden i pressemeddelelsen.
Fra Netto og Saling Groups side er det ambitionen, at pilottesten kan danne grundlag og bidrage til en fælles klimamærkning.
– I Netto håber vi på, at vi meget snart kan samles om en fælles, national klimamærkning på tværs af hele dagligvarehandlen. For vi tror, at det kan gøre en forskel. Men den findes ikke endnu, og derfor har vi valgt at lave et bud på en klimamærkning, hvor vi får nogle erfaringer og skubber til udviklingen. Den løber i en begrænset periode, hvorefter vi vil se, hvordan kunderne tager imod ordningen, og vi vil dele alle erfaringer, vi gør os, så vi kan tage de næste, fælles skridt, siger Michael Løve.
I første omgang vil ordningen inkludere de dagligvarer, som gennemsnitsfamilierne køber allermest af, og hvor eksperter har tilstrækkelige data til at lave en fornuftig vejledning. Det omfatter i første omgang: frugt og grønt, pålæg, ost, grisekød, fjerkræ, fisk og skaldyr, færdigretter, mejeri, nødder, frø og kerner.
Ordningen inkluderer ikke produkter som slik, kage, energidrik og alkohol.