Prognose: Netto mister førertrøjen inden 2030

Salling Group 30. mar 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Den nye Grønne Netto i Horsens. Foto: C.F. Møller Architects / Julian Weyer
  • Netto må afgive markedsledertronen til Rema 1000 inden for de næste ni år, hvis alt går som spået af detailhandelsekspert Henning Bahr

Netto har i mere end 10 år været kæden med størst omsætning på det danske dagligvaremarked. Salling Groups lavpriskæde vil også være markedsleder i en årrække endnu.

Men allerede om femseks år kan Nettos forspring været skrumpet så meget ind, at den ekspansionsivrige franchisekæde Rema 1000 har indhentet Netto. Og i 2030 vil Rema med en markedsandel på 17 pct. have lagt yderligere afstand til Netto, der ventes at have en markedsandel på 15,9 pct. mod 15,1 pct. ved udgangen af 2020.

Udviklingen bliver spået i Retail Institute Scandinavias ti-års prognose ”Kampen om kurven i dagligvarehandlen”, der blev offentliggjort i november sidste år, og som de seneste fem måneder ikke har rokket ved, hvis man spørger manden bag prognosen, adm. direktør Henning Bahr.

This describes the image

Forudsætningen for prognosen er, at Rema 1000 øger butiksantallet med 108 til 460 butikker i 2030, mens Netto tilsvarende ”kun” formår at øge antallet af butikker med det halve, 53, så kæden har 570 butikker i 2030.

- Rema skal gøre det fantastisk i hele den her periode, hvis de skal have en chance – som vi tror, de har – for at overhale Netto. Det vil Netto selvfølgelig ikke tillade sker. - Det, jeg synes, der er spændende i Nettos udvikling, er konverteringen til 3.0 konceptet, som de er i fuld sving med. Når de ruller det igennem hele systemet, kan det være, at de alligevel fastholder deres førerposition. Det bliver spændende at følge, siger Henning Bahr.

To vinderkoncepter

Det bliver dog ikke helt let for Rema 1000 at udvide butiksnettet med mere end 100 butikker de næste ni når, uden det også vil gå udover omsætningen i flere af kædens eksisterende butikker, vurderer Henning Bahr.

- Hvis Rema får 100 flere butikker i denne her prognoseperiode, så vil der objektivt set ske en øget kannibalisering i forhold til de eksisterende Remaer, og så er spørgsmålet, hvor godt det lykkedes med den transformation.

- Rema 1000 er jo stort set lykkedes med alt i hele sin levetid. Kæden har et glimrende koncept og stor succes med sin franchiseforretningsmodel. Alle virksomheder har risici. De skal tænke sig om på rejsen, og det gør de jo også. Netto og Rema 1000 er to vinderkoncepter, siger Henning Bahr.

Opdateret 30. mar 2021