Netto måtte indkassere tab i Sverige i 2017

Salling Group 17. aug 2018 -
This describes the image
Foto: Netto Sverige

Sverige er udpeget som det ene af de to lande uden for Danmarks grænser, hvor Salling Groups discountkæde Netto skal lægge den største ekspansion i de kommende år.

Netto har imidlertid ikke haft det lige let i alle årene siden 2002, hvor det daværende Dansk Supermarked gik i partnerskab med markedsleder ICA om en entre på det svenske marked.

Og sidste år blev det igen til røde tal på bundlinjen.

Det er længe siden, at 2017 sluttede, men nu er der kommet regnskabstal frem for Netto Marknad Sverige AB, som viser et driftsunderskud på 43 mio. svenske kr., svarende til 31 mio. kr.

Resultatet efter skat er stort set identisk, mens omsætningen voksede marginalt til 4,83 mia. svenske kr. - en fremgang på 1 pct.

I danske kroner svarer det til knap 3,5 mia. kr.

Ejeren Salling Group går ikke i detaljer med regnskabet, men det lever tydeligvis ikke op til forventningerne.

- Netto Sverige er udset som et af vores vækstområder, og vi har store ambitioner. Vi har ikke haft det ønskede salg i indeværende år, og vi har i de senere år ikke helt indfriet de ambitioner, vi har. Vi har derfor lagt en kurs og strategi for Sverige – hvor vi har hentet en række nye profi ler ind, sætter turbo på ekspansionen og ruller vores nye koncept ud, lyder kommentaren fra pressechef i Salling Group, Kasper Reggelsen.

Genstart kræver tid og ressourcer

Trods en stagnerende omsætningsudvikling de seneste år, lykkedes det alligevel Netto at levere overskud tre år i træk frem til og med 2016. Rekorden er et plus på 105 mio. svenske kr. fra 2015.

Det var kun i de første år, at svenske ICA var medejer af Netto, og efter en 'skilsmisse' mellem partnerne måtte Netto afgive en del butikker til ICA, bl.a. i Stockholmsområdet.

Senere agerede Netto prøveklud for resten af den store danske detailkoncern ved indførelsen af et nyt SAP-system, som kostede dyrt i nogle år i begyndelsen af 10'erne.

I dag er der godt 160 svenske Netto'er, og det niveau har ikke flyttet sig meget i de senere år.

På mange måder er Netto imidlertid ved at blive genstartet i Sverige.

Lige som i de øvrige Netto-lande er der gang i ombygninger og videreudvikling af et nyt og mere indbydende koncept, og for et år siden fik kæden ny topchef i Anders Wenneberg, der havde været driftsdirektør hos konkurrenten Coop Sverige.

Siden han ankom, er der blevet skiftet ud på mange topposter i kæden, især her i sommer, hvor der på 14 dage blev offentliggjort navne på nye etablerings-, logistik- og salgsdirektører - plus en kundechef.

Hos Salling Group erkender man dog, at det kommer til at tage tid, før den svenske forretning for alvor når op i gear.

- Det skal det nye, dygtige team eksekvere, og vi kan allerede se, at de har sat et aftryk. Det kommer dog ikke til at ske over natten, og vi er i gang med en forandringsproces, som kræver både tid og ressourcer i omstillingsårene, hvilket vi er bevidste om, siger Kasper Reggelsen.

Opdateret 10. nov 2020