Netto hopper med på biogas-bølgen

Salling Group 14. sep 2021 -
This describes the image
Foto: Salling Group
  • 24 biogas-lastbiler vil fremover indgå i Nettos sjællandske vognflåde. Skiftet vil spare 1.400 ton CO2 årligt

Nettos sjællandske logistikpartner, KP Logistik, vil fremover benytte 24 biogaslastbiler som del af den vognflåde, der forsyner Nettos butikker på Sjælland med varer.

De nye lastbiler vil samlet set reducere CO2-udledningen - forbundet med vareleverancer til Nettos sjællandske butiksnet - med 1400 ton om året svarende til 22 pct. 

Selvom hverken Netto eller Salling Group, der står bag dagligvarekæden, ejer de lastbiler, der kører varerne ud, markerer omstillingen et vigtigt skridt for dagligvarekæden, forklarer Logistikdirektør i Salling Group Nicolai Gradman: 

- Kloden og klimaet er ligeglad med, hvor i vores værdikæde CO2-udledningen kommer fra. Vi er nødt til at tage ansvar hele vejen fra jord til bord, og derfor arbejder både Netto og resten af Salling Group tættere og tættere sammen med alle vores leverandører om at nedbringe den samlede CO2-udledning fra dagligvarehandlen. Vi er derfor både stolte og glade, når gode samarbejdspartnere som KP Logistik på denne måde tager ansvar og går forrest i den grønne omstilling, siger han.

Flere fordele ved biogas

Med valget af biogasdrevne lastbiler følger også en række andre fordele. Biogassen produceres af lokal husdyrgødning og organisk køkkenaffald. Lastbilerne både støjer minde end de traditionelle diesellastbiler og har en lavere partikelforurening.

- Vi har truffet et valg, der er bedre for både miljøet, klimaet og medarbejderne, der også får glæde af den mindre støj, lastbilerne giver, forklarer Lars Petersen, direktør og medejer af KP Logistik, der står for transporten. 

Virksomheden håndterer i dag størstedelen af varetransporten til Nettos 342 butikker i Tyskland. Her har vognparkens 110 lastbiler kørt på LNG-gas, siden Tyskland i 2019 fjernede vejafgiften på netop denne type af lastbiler. LNG-gas er flydende gas, der ligeledes er et mere miljøvenligt alternativ til diesel, hvilket har reduceret CO2-udledningen fra virksomhedens tyske vognpark med 1.700 ton om året, svarende til 13,8 pct. 

Grønne valg "den nye normal"

Salling Group og KP Logistik er dog ikke ene om at satse på biogas som drivmiddel til lastvogne.

Tilbage i februar 2020 begyndte Lidl de første forsøg med biogasdrevne lastbiler på Sjælland, mens Frode Lauersen og Rema 1000 tilbage i august 2021 meddelte, at man ville indsætte syv biogas-lastbiler på de danske landeveje

Også mejerivirksomheden Arla satser på biogas som en del af fremtidens vognpark. Efter et succesfuldt forsøg med to biogaslastbiler, der er blevet testet som en del af mælkeudbringningen siden efteråret 2019, har Arla nu investeret i fem lastbiler yderligere. Ambitionen er, at alle ca. 200 distributionslastbiler i Arla skal køre på 100 pct. grøn energi. 

Opdateret 14. sep 2021