Netto åbner 22 nye butikker i Danmark næste år

Salling Group 9. nov 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

I næste måned åbner Netto butik nummer 500 i Danmark, men ekspansionen i landets ubestridt største dagligvarekæde slutter ikke med den milepæl.

I den nye prognose om Dansk Dagligvarehandel 2028 fra Retail Institute Scandinavia spås Netto ellers kun til at vokse til 520 butikker i 2028, og at discountkæder som Netto, Rema 1000 og Lidl får mere end svært ved at etablere alle de butikker, de har meldt ud, de gerne ville have på sigt.

Men allerede næste år kommer der over 520 Nettoer herhjemme, forsikrer Michael Løve, der er adm. direktør for Netto International.

- Vi har lige nu 22 nye butikker i pipelinen, som åbner næste år. Så allerede der rammer vi din 2028-prognose, siger Michael Løve med adresse til prognosemager Henning Bahr i forbindelse med et oplæg på Retail Institute Scandinavias årlige dagligvarekonference.

I prognosen fra Retail Institute Scandinavia er der også indbygget, at kæderne nødvendigvis må lukke butikker for at skabe plads til nye.

Læs også: Prognose: Discount har ramt et loft

Nyt Netto-koncept bredes ud

Hvor mange butikker Netto eventuelt må afvikle de kommende år, løftede Netto-direktøren ikke sløret for.

Michael Løve fortalte dog, at det nye koncept, som internt kaldes for Netto 3.0, bredes ud til 70 af de øvrige danske butikker i 2019 og samlet 60 Netto-butikker i Tyskland, Sverige og Polen, efter etableringen af de første seks herhjemme har givet positive resultater.

- 40 af de danske butikker er enten butikker, vi skulle flytte til en anden beliggenhed, som vi ville udvide eller er helt nye butikker. Og så er der 30 renoveringer oveni, siger Michael Løve.

Læs også: Netto-koryfæ åbner spritnyt discountkoncept

Holder omsætning trods færre spotvarer

Blandt de særlige elementer i det nye Netto-koncept er en markant større frugt og grønt-afdeling og en kraftig indskrænkning af arealet til spotvarer, som fremover får plads side om side med kategoriens øvrige varer.

- Min største bekymring var, at hvis du fjerner 30 pct. af gulvarealet til spot, så sælger du også lidt færre spotvarer, og man kan antage, at noget af omsætningen ryger over i det faste sortiment. Jeg ville have været glad, hvis butikkerne holdt omsætningen efter den forandring. Og det er jeg, siger Michael Løve, der fortæller, at butikskonceptet nu skal gøres skalerbart.

Han understreger dog, at der ikke blot bliver tale om et copy-paste-koncept til Nettos tre udenlandske markeder, men at hvert land får 10 testbutikker til at ramme det butikskoncept, der virker bedst i det pågældende land.

På dagligvarekonferencen ville Michael Løve ikke give en dato for, hvornår Netto er færdig med at konvertere alle butikker. Til Avisen Danmark fortæller adm. direktør for Salling Group, Per Bank, at man helst skal være færdige med at konvertere det danske butiksnet om fem år.

Læs også: Nyt Netto-koncept skal hamle op med Remas købmænd

Opdateret 10. nov 2020