Næsten som et computerspil

Salling Group 11. aug 2015 -
This describes the image

Medarbejderne i Bilkas radio/tv-afdeling opnår ny viden om produkterne, mens de konkurrerer med hinanden på deres smartphones

Nogle har reolen fyldt med sportspokaler. Andre har stakkevis af medaljer hængende på væggen.

Ansvarlig i Radio-tv-afdelingen i Bilka i Tilst, Patrick Svangren, samler på badges på sin profil på vidensplatformen TechAcademy.

En badge er et bevis på, at han har opnået en vis viden om et af de produkter, som afdelingen sælger - og at den viden hænger ved.

- Det betyder noget for mig at være i top - vi er jo konkurrencemennesker, siger Patrick Svangren, der konkurrerer med sin kollega Long Vu om at ligge med det højeste score på TechAcademy.

- Vi ligger hele tiden og trykker på hinanden, griner Long Vu.

Hver leverandør har sin "bane" på den browserbaserede app., der minder lidt om et computerspil. Spørgsmålene er udarbejdet i et samarbejde mellem Bilka og de enkelte leverandører.

- Når man har svaret rigtigt på mindst 75 pct. af spørgsmålene på én gang, får man et badge, som ligger på profilen. Man skal svare på spørgsmålene inden for en vis periode, og når man ikke det nødvendige antal rigtige svar, skal man prøve igen efter nogen tid, siger Long Vu.

Derudover kommer der hver dag et "Dagens spørgsmål", som kan ligge inden for alle områder.

Bruger også fritiden

Platformen er en frivillig måde at lære på, og medarbejderne kan bruge den både hjemme og på arbejdspladsen.

- Jeg kan ikke altid nå at komme på platformen, mens jeg er på arbejde. Men så gør jeg det bare hjemme. Det giver mig en anden sælgergejst, når jeg ved mere om produkterne, og det styrker vores troværdighed, når vi snakker med kunderne. Og så er det sjovt samtidig, siger Long Vu og bliver suppleret af Patrick:

- Jeg er lidt bag efter Long med point lige nu, for der har ikke været megen tid til at gå på platformen, mens de andre har holdt ferie. Men jeg er på hver dag - også i min ferie, siger han.

At yde lidt ekstra for at lære noget giver sig ikke umiddelbart udslag på lønsedlen.

- Men leverandørerne udskriver ofte konkurrencer, hvor vi kan vinde præmier. Vi har lige vundet en Phillips-konkurrence, der betyder, at vi kan spise frit i en time ved en pølsevogn efter eget valg, griner Patrick Svangren, der glæder sig til at indløse præmien sammen med Long Vu.

Tekst og foto: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk

Patrick Svangren og Long Vu, medarbejdere i Bilkas radio/tv-afdeling, opnår ny viden om produkterne, mens de konkurrerer med hinanden på deres smartphones.

Opdateret 10. nov 2020