MobilePay kan skabe ventetid ved kassen

Salling Group 19. nov 2015 -
This describes the image

Det skulle være så let at betale ved kassen med MobilePay. Det kræver kun, at kunden holder sin mobiltelefon hen over det lille skilt med det blå Danske Bank-ikon for mobilbetaling.

Men sådan går det ikke altid.

Dansk Supermarkeds kunder, der kan benytte app’en i Bilka, Føtex, Salling og en del Netto-butikker, oplever nemlig ind imellem, at betalingsmetoden i stedet skaber ventetid.

- Vi har ganske rigtigt oplevet problemer, når kunder skal betale med MobilePay, og vi arbejder tæt sammen med Danske Bank for at finde ud af, hvor problemet ligger, siger Jens Freiberg, der er Group Director for IT Business Support i Dansk Supermarked.

- Problemet består i, at mobiltelefonen i enkelte tilfælde ikke kan få kontakt med devicen ved kassen. Vi ved ikke, om problemet ligger i den enkelte device eller i nogle modeller af mobiltelefoner. Det er en periodisk fejl, som vi lige nu ikke kender årsagen til. Den arbejder vi sammen med Danske Bank på at finde, siger Jens Freiberg.

Han har ikke overblik over, hvor ofte en kunde må opgive at benytte sin smartphone og i stedet bruge et betalingskort.

- Det har været vigtigt for os at være hurtige på markedet med at indføre MobilePay, og inden årsskiftet kan kunderne benytte app’en i alle vores butikker. Men når man er firstmover, render man også ind i de første børnesygdomme, siger Jens Freiberg.

Danske Bank skifter boksene ud

Han mener ikke, at det er noget stort problem i koncernens butikker.

- Det er endnu kun et fåtal af vores kunder, der benytter muligheden, men det er klart, at det giver dem, der oplever problemer, en dårlig kundeoplevelse, siger Jens Freiberg.​

Fra Danske Bank lyder det, at flere af de bokse, der skal forbinde mobiltelefonen med systemet, nu er blevet skiftet ud.

- Det er en helt ny teknologi, som vi har udarbejdet i samarbejde med Dansk Supermarked, og selvfølgelig har en ny teknologi børnesygdomme, siger Jeanette Hertzum, der er ansvarlig for kommercielle erhvervsløsninger i Danske Banks afdeling for MobilePay.

- Det er en ongoing proces at udvikle sådan et system, og vi har lært noget undervejs – blandt andet at vi var nødt til at skifte boksene, selv om der var tale om en periodisk fejl, siger Jeanette Hertzum og tilføjer, at banken oplever en gevaldig vækst i brugen af MobilePay.

- I øjeblikket har vi flere end 10.000 transaktioner dagligt i de detailbutikker, der benytter denne løsning, og antallet af transaktioner er kraftigt stigende med en tocifret vækst hver måned, siger Jeanette Hertzum.

Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk

Foto: Dansk Supermarked

Opdateret 10. nov 2020