Lidl haler ind på Rema i branchebarometer

Salling Group 6. nov 2018 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

For tredje år i træk ligger Rema 1000 i top i Loyalty Groups analyse BrancheIndex Dagligvarer.

- Rema 1000’s koncept med den lokale købmand med et stærkt bagland, der sikrer de rigtige produkter til konkurrencedygtige priser, har været en succes i Danmark. Rema 1000 har forstået, at den nære kundeoplevelse er det punkt, hvor kæden kan differentiere sig væsentligt i forhold til de andre danske discountkæder, siger Lars Jepsen, researchchef i Loyalty Group.

Den norske discountkæde ligger sammenlagt på indeks 70, mens Lidl indtager andenpladsen med indeks 67. Sidstnævnte haler dog med en stigning på 1,8 point ind på Rema 1000, der til gengæld falder marginalt (0,4 point).

Meny følger efter på en tredjeplads og indeks 64, mens SuperBrugsen ligger på en fjerdeplads med indeks 64. Over gennemsnittet på en femteplads ligger også Kvickly med indeks 63.

I bunden ligger Bilka, Netto og Fakta med indeks 53, 49 og 48.

Den eneste dagligvarekæde, der er gået tilbage, er Bilka. Modsat er Dagli'Brugsen årets højdespringer med en fremgang på 9 indekspoint og en placering som nummer 6 mod nummer 9 i 2017.

Prisnedsættelser med ringe effekt

Kigger man nærmere på, hvad det er, der giver de to discountkæder deres høje placeringer, er det for Rema 1000's ”image”, mens Lidl vinder på områderne ”produktkvalitet”, ”værdi for pengene”, og ”tillid”.

Når det kommer til værdi for pengene - og dermed en vurdering af, om butikkens priser er konkurrencedygtige, ligger Meny i bunden.

Lige over ligger Dagli'Brugsen som nummer 10, Føtex som nummer 9, SuperBrugsen som nummer 8 og Kvickly som nummer 7.

Alle kæder har det seneste år forsøgt at markedsføre sig med lavere priser. Meny med DiscountMatch, Føtex med Føtæsk og Coops kæder med nedsatte, faste lave priser. Det er således ikke slået igennem hos forbrugerne.

Ser man på tværs af butikskæderne, scorer de generelt lavest på spørgsmålene, som vedrører personalet i butikken. Det er generelt svært at få kontakt med en medarbejder, og lykkes det at finde en ledig medarbejder, kan personen typisk ikke hjælpe med at besvare spørgsmål.

4300 dagligvarekunder har deltaget i BrancheIndex Dagligvarer 2018 og vurderet deres foretrukne dagligvarekæde på centrale områder som service- og produktkvalitet, pris, tillid og økologi.

Opdateret 10. nov 2020