Kiwi vinder vækst-kapløbet i discount

Salling Group 27. feb 2015 -
This describes the image

En kommende lukning af 13 urentable Kiwi-butikker har i nogen grad skygget for, at udviklingen i Dagrofas discountkæde faktisk hører til blandt de største lyspunkter for den hårdt kæmpende koncern.

Sidste år øgede Kiwi omsætningen med hele 18,4 pct., og det er der ingen af konkurrenterne, der kan hamle op med.

Ifølge Danmarks Statistik steg den generelle discountomsætning med 4,3 pct., og det gør Kiwis fremgang mere end fire gange så stor som segmentet som helhed - og tæt på det dobbelte af discount-storebror Rema 1000s 9,5 pct.

Set i lyset af, at Kiwi kun fik åbnet otte butikker i 2014, kommer hovedparten af væksten fra allerede eksisterende butikker, som ifølge kædens adm. direktør Carsten Hansen øgede salget med "lige i underkanten af 10 pct.".

– Jeg tror ikke, at der er nogen, der har lige så flotte tal for "like for like"-vækst, som vi har haft, siger han.

– En totalvækst er stort set gratis. Det kommer an på, hvor mange butikker man åbner. Det er selvfølgelig også vigtigt, og det kommer vi også til at fortsætte med. Men det, vi bedømmer vores hverdag på hele tiden, er "like for like"-væksten i de butikker, vi har, siger Carsten Hansen.

Større vækst i år

Med sidste års vækst er Kiwis aktuelt 108 butikker kommet på den gode side af to mia. kr. i omsætning, men Dagrofa oplyser ikke det præcise tal.

Carsten Hansen medgiver, at 13 butikslukninger med udgangen af marts gør det mere end svært at gentage sidste års vækstprocenter i år - selv om der kommer 15 nye til. Men ambitionerne for de tilbageværende butikker er høje.

– Vores mål i år er at lave en endnu større like for like-vækst - på de butikker, vi har. Det betyder naturligvis noget for totalomsætningen, at vi lukker butikker, siger han.

Som den nyeste og omsætningsmæssigt mindste discountkæde kommer Kiwi på alle måder fra baghjul, og sammenligner man med konkurrenter som Netto og Rema 1000, gør Kiwis begrænsede salg per butik det alt andet lige nemmere at øge med høje procenter.

Fart på stor-Kiwi'er

Sidste år ombyggede Kiwi alle sine butikker til et nyt fordansket koncept, der adskiller sig mere fra sit norske ophav. Desuden havde Dagrofa-kæden premiere på en særligt stor discountbutik - en stor-Kiwi med ca. 5000 varer - i Randers. Den klarer sig så godt, at flere er på vej - med to eller tre nye her i 2015.

– Vi havde sat os nogle mål for, hvor meget sådan en butik skal sælge for at være en god forretning. Det har den til fulde levet op til. Det går faktisk så godt, vi har fået OK til at sætte fart på at få flere stor-Kiwi'er ind, når den på så kort tid har fået så stor omsætning ind. Det lover godt for fremtiden, siger Kiwis direktør.

2015 bliver også året, hvor Kiwi tester butikker, som bliver drevet på franchise-basis af en selvstændige købmænd.

Siden premieren på det danske marked i 2008 har Kiwi kørt med underskud. Sidste år tydede meldinger fra Dagrofa på, at tabene var ved at blive mindre end de årlige trecifrede mio.-beløb, da det stod værst til.

Med årets lukning af 13 tabsgivende butikker må Kiwi alt andet lige komme tættere på at gå i nul. Men Carsten Hansen afholder sig fra at sige noget om, hvornår kæden skal præstere sit første plus.

– Det har vi en rigtig god dialog med vores direktør og vores bestyrelse om, siger han.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Foto: Helle-Karin Helstrand

Den første Stor-Kiwi på 1500 kvm. i Randers nåede at bidrage i et par måneder til discountkædens rekordvækst på 18,4 pct. sidste år. Nu er flere på vej.

Opdateret 10. nov 2020