Kæder taber øko-kunderne

Salling Group 4. jun 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Både Føtex og butikkerne i det tidligere SuperBest har kunder, som køber mange økologiske varer. Men de to kæder er begge forholdsvis dårlige til at dække kundernes økologiske behov. Det fremgår af et nyt markedsnotat fra Økologisk Landsforening, som ud fra data fra GfK Consumer-Scan har kigget på, hvordan kunderne hos dagligvarekæderne køber ind.
Føtex og SuperBest gør sig i notatet bemærket ved at have mange kunder med en høj tilbøjelighed til at købe økologiske varer og være relativt dårlige til i at dække disse kunders behov for økologiske fødevarer - i modsætning til kæder som Irma, DøgnNetto og Netto, som også har mange økologiske kunder men samtidig er gode til at opfylde deres behov.
Koncept-& udviklingsdirektør Martin Brinch Jöhncke fra Købmandshuset er enig i, at de tidligere SuperBest butikker kunne sælge mere økologi til kunderne.
- Der er ingen tvivl om, at der er et uforløst potentiale i rigtig mange af vores butikker. Nogle butikker overser en forretningsmulighed, siger han.
Lokale forskelle
Martin Brinch Jöncke forklarer, at udfordringen for butikkerne i det tidligere SuperBest og i dag Meny består i, at der er meget forskellig økologisk efterspørgsel i de enkelte lokalområder, så det er svært for kæden på landsplan at arbejde med et fælles økologisk sortiment. Økologi er dog blevet opprioriteret i Meny og der tilbydes nu et endnu bredere grund- og valgfrit sortiment, som butikkerne kan trække på.
Økologi eksploderer ikke nødvendigvis alle steder, det er meget metropolorienteret. Vi vil gerne sælge al den økologi, der er efterspørgsel efter, for vi synes, at økologien er en naturlig del af at være et velassorteret fødevaremarked. Men indsatsen skal drives lokalt, eksempelvis kan nævnes, at Meny Hellerup fører mere end 2.500 økologiske varer, hvilket modsvarer den efterspørgsel der er lokalt, og samtidig er et meget bredt sortiment uanset hvilken anden dansk kæde, der sammenlignes med, siger koncept- og udviklingsdirektøren.
Martin Brinch Jöhncke tror på, at Meny kædens arbejde med benchmark og best practice efterhånden vil gøre det økologiske potentiale mere synligt i butikkerne, men samtidig peger han dog også på, at økologien kan blive valgt fra af købmændene og kunderne, hvis der ikke er god nok overensstemmelse mellem kvalitet og pris.
Skævt salg i Føtex
Også Føtex anfører de store lokale forskelle som en stor udfordring for kæden.
- Vi er klar over, at der er muligheder, hvor Føtex kan blive bedre til at servicere kunderne med økologiske varer. En af vores udfordringer er, at der er en tydelig skævvridning i salget af økologi, hvor vores butikker i de store
byer har en flot omsætning
af økologiske varer, men
flere butikker i provinsen
kan ikke drive den samme omsætning på det område, siger Føtex-kædens marketingchef Karin Sommer.
- Vores satsning med prismatch på alt økologisk
kød, fisk og fjerkræ er ble
vet rigtig godt modtaget af kunderne, så det fortsætter vi med. Vi kommer også til at gøre mere ud af økologien fremadrettet, siger Karin Sommer.
Føtex har totalt set godt 1000 økologiske varer i sortimentet.

Opdateret 10. nov 2020