Kæder taber øko-kunderne
Både Føtex og butikkerne i det tidligere SuperBest har kunder, som køber mange økologiske varer. Men de to kæder er forholdsvis dårlige til at dække kundernes økologiske behov.
Det fremgår af et nyt markedsnotat fra Økologisk Landsforening, som ud fra data fra GfK ConsumerScan har kigget på, hvordan kunderne hos dagligvarekæderne køber ind.
Føtex og SuperBest gør sig bemærket ved at have mange kunder med en høj tilbøjelighed til at købe økologiske varer og samtidig være relativt dårlige til i at dække disse kunders behov for økologiske fødevarer – i modsætning til kæder som Irma, DøgnNetto og Netto, som også har mange økologiske kunder og er gode til at opfylde de økologiske kunders behov.
Føtex og SuperBest er enige i markedsnotatets konklusion, at de som kæder ikke har godt nok fat i de økologiske kunder.
Koncept- & udviklingsdirektør Martin Brinch Jöhncke fra Købmandshuset tror på, at de tidligere SuperBest butikker kunne sælge mere økologi til kunderne.
- Der er ingen tvivl om, at der er et uforløst potentiale i rigtig mange af vores butikker. Nogle butikker overser en forretningsmulighed, siger han.
Lokale forskelle
Martin Brinch Jöncke forklarer, at udfordringen for butikkerne i det tidligere SuperBest og i dag Meny består i, at der er meget forskellig økologisk efterspørgsel i de enkelte lokalområder, så det er svært for kæden på landsplan at arbejde med et fælles økologisk sortiment. I stedet tilbyder kæden et bredt og varieret sortiment, som butikkerne kan trække hjem valgfrit.
- Økologi eksploderer ikke nødvendigvis alle steder, det er meget metropol-orienteret. Vi vil gerne sælge al den økologi, der er efterspørgsel efter, for vi synes, at økologien er en naturlig del af at være et velassorteret fødevaremarked. Men indsatsen skal drives lokalt, og vi skal så som kæde blot levere en platform, siger koncept- og udviklingsdirektøren.
Martin Brinch Jöncke tror på, at Meny kædens arbejde med benchmark og best practice efterhånden vil gøre det økologiske potentiale mere synligt i butikkerne, men samtidig peger han dog også på, at økologien kan blive valgt fra af købmændene, hvis der ikke er god nok overensstemmelse mellem kvalitet og pris.
Også Føtex anfører de store lokale forskelle som en stor udfordring for kæden.
- Vi er klar over, at der er muligheder, hvor Føtex kan blive bedre til at servicere kunderne med økologiske varer. En af vores udfordringer er, at der er en tydelig skævvridning i salget af økologi, hvor vores butikker i de store byer har en flot omsætning af økologiske varer, men flere butikker i provinsen kan ikke drive den samme omsætning på det område, siger Føtex-kædens marketingchef Karin Sommer.
- Vores satsning med prismatch på alt økologisk kød, fisk og fjerkræ er blevet rigtig godt modtaget af kunderne, så det fortsætter vi med. Vi kommer også til at gøre mere ud af økologien fremadrettet, siger Karin Sommer.
Føtex har totalt set godt 1000 økologiske varer i sortimentet.
Af Claus Jensen
cj@dhblad.dk
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen