Intens kamp om personlig pleje

Salling Group 7. nov 2016 -
This describes the image
|||| Foto og grafik: Helle-Karin Helstrand/Ulrik Samsøe Figen|Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|Jørn Pedersen, formand for KL’s Teknik- og Miljøudvalg Foto: Kolding Kommune|Foto: Lidl|Foto: Colourbox
Skrevet af: Søren Tougaard

 

Personlig pleje er i særklasse den kategori, der optager allermest plads i Bilkas og Føtex’ tilbudsaviser. En beregning foretaget af analysefirmaet iCoCo viser, at kategorien tegnede sig for henholdsvis 13,4 og 13,6 procent af alle tilbud i Bilkas og Føtex’ tilbudsaviser i årets første 39 uger.

Til sammenligning er vin den næst mest markedsførte kategori i begge kæder og tegner sig for 7,4 procent af alle tilbud i Føtex og 8,8 procent af i Bilka.

At personlig pleje er den mest markedsførte kategori i Bilka, kan måske virke lidt overraskende.

Hos iCoCo peger direktør Claus Nykjær på, at Bilka har Danmarks største tilbudsavis og sender mere end 100 sider ud om ugen. Samtidig findes der indenfor personlig plejes rigtig mange store leverandører som f.eks. Unilever, L’Oreal, Beiersdorf og Palmolive, der alle bruger rigtig meget plads på at reklamere for deres produkter.

- Det handler om at drive kunder ind i butikken, og Bilka har en klar interesse i, at kunderne køber personlig pleje i større mængder. Personlig pleje er samtidig en nem og håndterbar kategori, hvor man virkelig kan synliggøre store rabatter, så det hurtigt ser ud som om, at kunden sparer mange penge, siger Claus Nykjær.

Hos Netto ligger personlig pleje på en tredjeplads over de mest markedsførte kategorier.

Selv om Dansk Supermarked har øget fokus på kategorien, er der, ifølge Claus Nykjær, ikke sket en markedsføringsvækst målt på tværs af dagligvarekæderne inden for personlig pleje.

- Lige nu driller Normal Matas, og Dansk Supermarkeds fokus på personlig pleje generer sikkert også Matas, så som sådan kan det godt opleves som om, at der er stigende konkurrence indenfor kategorien, pointerer Claus Nykjær.

Fokus på vin

Analysefirmaets beregninger viser desuden, at mejeriprodukter samlet set er den mest markedsførte kategori, selv om det kun er Lidl og Løvbjerg, der har givet mest reklameplads til kategorien i deres tilbudsaviser.

Til gengæld er vin den mest markedsførte kategori i de seks kæder Irma, Meny, Spar, Kvickly, Min Købmand og SuperBrugsen.

- Det giver mening, at Meny og Irma har vin placeret højt i deres tilbudsaviser. Omvendt har Rema 1000 slet ikke vin i top fem over kædens mest markedsførte kategorier. Som lokal købmand skulle man måske tænke mere over, om det er vin, der er med til at skabe trafik i ens butik. Det vil jeg gerne stille spørgsmålstegn ved, siger Claus Nykjær, der mener, at mange kæder, der gerne vil være det foretrukne lokale indkøbssted, istedet burde markedsføre sig mere på andre kategorier end vin.

- Stort set alle kæder vil gerne slå på sundhed og convenience, men afspejler det sig også i kædernes markedsføring, spørger iCocos direktør.

Opdateret 10. nov 2020