Hver tredje dagligvarebutik i København er en Netto

Salling Group 24. okt 2019 -
This describes the image
Netto Salling Group København Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Tager man en tur på gåben rundt i hovedstaden, støder man hele tiden ind i en lille, sort hund. Også i de nye boligkvarterer i København sidder hunden på adskillige gadehjørner, hvor den gør det ud for discountkæden Nettos logo.

Salling Groups discountkæde er uden sammenligning den mest repræsenterede kæde i hovedstaden, hvor hver tredje dagligvarebutik er en Netto. Til sammenligning sidder Netto kun på 20 pct. af dagligvarebutikkerne, når man ser på hele landet.

I alt 61 butikker har kæden med et københavnsk postnummer; i denne uge åbner endnu én i Københavns Nordvestkvarter, og Netto nummer 63 i København slår dørene op inden årsskiftet.

Fortsætter man sin vandring ind på Frederiksberg, kan man lægge yderligere ni Netto'er til.

Morten Lykke, adm. direktør for ejendomsudviklingsselskabet Innovater, der har etableret rigtigt mange discountbutikker for alle landets kæder, ser flere forklaringer på Nettos københavnske dominans:

- Netto har som de andre discountkæder udviklet sig, så kunderne kan købe alt - også til en gæstemiddag lørdag aften. Butiksformatet passer godt til den størrelse butikker, som kæderne kan få i centrum af de store byer, hvor der ikke er plads til et stort supermarked - eller en Bilka for den sags skyld. Efterhånden sælger discountbutikkerne også convenienceprodukter, som der netop er efterspørgsel efter i den tæt trafikerede storby.

Lidl og Rema 1000 er på vej

Forbrugerne i København og på Frederiksberg kan vælge mellem i alt 218 supermarkeder og discountbutikker plus en lang række mindre nærbutikker. Den næststørste kæde i de to områder er Irma med 35 butikker, mens Coops Fakta på andenpladsen har 33. De to kæder har altså tilsammen færre butikker end Netto med sine 70 butikker.

Rema 1000, der også ekspanderer hurtigt, har lige nu 13 butikker i København.

Lidl har længe jagtet placeringer i hovedstadsområdet og Nordsjælland og satser på 40- 50 butikker i et område, der rækker noget ud over de københavnske postnumre, hvor kæden lige nu har ni butikker plus tre på Frederiksberg.

- Salling Group har været hurtigt ude med sin udmelding om, at Netto vil ekspandere, og koncernen er indstillet på mange forskellige samarbejdsformer. Andre kæder, som eksempelvis Rema 1000 og Lidl, bygger i højere grad selv deres butikker og ejer selv mange af dem, siger Morten Lykke.

Vil gerne udvide butikker

Han tilføjer, at det store kendskab til Netto, der blandt andet skyldes, at kæden er landets største med ca. 510 butikker, også kan have betydning for, at det er netop Salling Group, der bliver valgt.

- For en ejendomsudvikler, der hovedsagelig bygger boliger, er butikken en meget lille del af byggeriet, og så er det let at vælge en kæde, alle kender, siger Morten Lykke.

I Salling Group vil man ikke sætte tal på, hvor mange Netto-butikker der er plads til i København.

- Det vil være en hypotetisk øvelse, så det vil vi undlade, svarer kommunikationsansvarlig Kasper Reggelsen i en mail.

- Helt overordnet har vi særligt fokus på at udvikle og revitalisere vores butikker og vil meget gerne udvide en del af vores københavnske butikker, som ikke nødvendigvis er de største. Alle de steder, det er muligt, vil vi gerne gøre det, siger han.

Opdateret 10. nov 2020