Halloween booster salget i butikkerne

Salling Group 25. okt 2019 -
This describes the image
Halloween salg af græskar stiger Bilka Illustration: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Hvis familiens unger er ekstra ivrige for at komme med på indkøbstur i disse dage, er grunden formentlig, at det trækker op til Halloween, som ifølge amerikansk tradition altid finder sted den 31. oktober.

Dermed er det ikke kun blevet højsæson for at skære skræmmende ansigter i græskar, men i særdeleshed også at klæde sig ud til en omgang spøg og skæmt på skoler, i gaden og på villaveje.

Og den amerikanske Halloween-tradition har i den grad også vundet indpas hertil lands.

Siden 2014 har hypermarkedskæden Bilka f.eks. betegnet Halloween som en regulær sæson på linje med eksempelvis påske og nytår, og salget vokser på tværs af Sallings Group kæder, fortæller kommunikationskonsulent Jacob Krogsgaard Nielsen.

- Vi kan ikke trække konkrete tal, men helt overordnet kan vi se, at det går frem, og at stadig flere og flere danskere tager Halloween til sig. Vi ser et løft over hele linjen, hvad angår udklædning, dekoration og konfekture – det gælder især i Bilka og Føtex, siger Jacob Krogsgaard Nielsen.

Har overhalet fastelavn

At det nærmer sig Halloween ses både i tilbudsaviser og i butikkerne, hvor græskar gennem flere uger har været det første, kunderne har mødt på vej ind i butikken.

I Netto i Holme ved Aarhus har man f.eks. opstillet en hel hyldesektion med en blanding af pynt, Halloween-slik og tilbehør til udklædningen, ligesom den særskilte konfekturereol er blevet invaderet af Halloween-slikposer.

Ja, selv slikproducenter som Haribo og Carletti har lavet deres helt egne Halloween-udgaver.

Og samme billede tegner sig i Coops butikker, som blandt andet tæller Fakta, SuperBrugsen og Kvickly.

- Siden 2007 har vi set en fordobling i antallet af solgte græskar. I 2007 var fastelavn og Halloween lige stor. I dag er Halloween noget større og samler hele familien, mens fastelavn kun er for familiens mindste, siger Lars Aarup, analysechef i Coop Analyse.

Halloween vandt først udbredelse herhjemme i slutningen af 1990’erne, hvor især amerikanske film, detailhandlen og forlystelsesparker har været med til at gøre traditionen større år for år.

 

Opdateret 10. nov 2020