Gigantbøde til Nettos største konkurrent i Polen

Salling Group 25. aug 2020 -
This describes the image
Foto: Biedronka

I danske Salling Group er man nok i fuld gang med at planlægge, hvordan flest mulige af giganten Tescos 300 polske butikker kan blive til Netto’er i en vis fart, når de polske konkurrencemyndigheder giver grønt lys. Forventningen er, at det vil ske senere på året.

Men de polske myndigheder har allerede på anden vis givet Netto en indirekte støtte gennem en stor bøde til Polens markedsleder, den portugisisk ejede discountkæde Biedronka med over 3000 butikker.

Ifølge European Supermarket Magazine, ESM, skal Biedronkas moderselskab, Jeronimo Martíns Polska, betale 115 mio. zloty for i flere år - mindst fra 2016 - at have praktiseret en fejlbehæftet prisskiltning i butikkerne, som ”hundreder af forbrugere” har klaget over. 115 mio. zloty svarer til 195 mio. kr.

”Utilsigtede menneskelige fejl”

Ifølge konkurrencemyndigheden, UOKiK, havde prisen på varerne det med at blive højere ved kassen end ude på hylderne, og først da myndighederne begyndte en undersøgelse af forholdet sidste efterår, stoppede det.

- Pris er et af de vigtigste kriterier for forbrugere, når de vælger produkter. Det er ikke tilladt at vildlede forbrugerne med hensyn til den korrekte pris på varerne. I Biedronka betalte kunder i lang tid normalt mere end prisen på butikshylderne. Men de var ikke altid opmærksomme på det, siger UOKiKs præsident, Tomasz Chróstny, i en pressemeddelelse.

Biedronka og den portugisiske ejer afviser imidlertid beskyldningerne og vil tage bøden videre i retssystemet.

- Vores følelse af mission og pligt afspejles ikke kun i den lave prispolitik, der guider os i alle vores aktiviteter, men også i den konstante forbedring af alle vores processer, inklusive den korrekte markering af priser i butikkerne. Derfor er vi stærkt uenige i UOKiKs beslutning, og da vi er overbevist om, at vores argumenter er rigtige, har vi ikke andet valg end at appellere denne beslutning til den kompetente domstol, skriver kæden i en erklæring.

- Det er vores forpligtelse at overholde alle juridiske krav. Utilsigtede menneskelige fejl, der er nævnt af præsidenten for Kontoret for Konkurrence og Forbrugerbeskyttelse, er den eneste grund til tilfældige prisforskelle eller mangel på mærker, lyder forsvaret.

Priserne i køleren her i en polsk Biedronka-butik er formentlig korrekte. Men kæden har ifølge de polske myndigheder i flere år taget mere ved kassen, end det fremgik af skiltningen.

Opdateret 10. nov 2020