Fri planlov vil være guf for mega-discount

Salling Group 9. okt 2015 -
This describes the image

Flere Bilka'er har i mange år været det mest sandsynlige bud på, hvad der ville ske, hvis den del af planloven, der handler om størrelse på butikkerne, blev givet fri.

Men detailhandelseksperten Henning Bahr, som er adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, kan sagtens se, at de mest markante forandringer i stedet kan komme fra en helt anden kant.

Hvis discountkæderne - eller lavprissupermarkederne, som han nu har omdøbt dem til - får nemmere adgang til at bygge større butikker end de 1000 kvm., der er blevet standard i dag, kan det skabe større bølger i markedet.

- Hvis planloven bliver liberaliseret, så bliver den største ændring i branchen sandsynligvis, at vi hurtigere end ellers vil se store lavpris-supermarkeder. Får de mulighed for at lave store butikker, så vil de gøre det, de dygtigste af dem. Og så går der igen omsætning fra de andre butiksformater rimeligt hurtigt, siger han til Dansk Handelsblad.

Lidl kan gå foran

Dagrofas discountkæde Kiwi satser mest åbenlyst på et større format, men indtil videre er flest af de nye stor-Kiwi'er er imidlertid eksisterende supermarkeder, som er blevet konverteret til discount.

Den største Kiwi i Randers er på 1800 kvm., hvoraf de 1400 kvm. er salgsareal. En næsten lige så stor Kiwi åbner i Horsens i december, mens markedsleder Netto åbner "Jyllands største Netto" på knap 1500 kvm. i en tidligere Føtex i Esbjerg.

Henning Bahr fra Retail Institute peger bl.a. på 10 års-jubilaren her i landet, tyskejede Lidl, som et godt bud på en kæde, der vil kunne profitere på en planlov med færre restriktioner.

- Jeg kan sagtens se, at Lidl ville gå forrest i den udvikling. Det ligger lige til højrebenet for dem, vurderer han.

Allerede i 2005 etablerede Lidl butikker på ca. 1400 kvm. - og Lidls seneste svenske butiksprojekt er nået helt op på 2200 kvm. i et nyt koncept.

Hemmelig lyst til større butikker

Stort set alle landets discountkæder har i dag etableret enkelte butikker på omkring 1200 kvm. eller større, og gennemsnitsarealet er vokset betydeligt i de senere år. I en af de mest aktive på nyetableringer, Coops Fakta, er butikkerne vokset med ca. 200 kvm. over de seneste fem år.

Også tyskejede Aldi bygger større nu end for få år siden. Aldis største butik ligger ifølge direktør Hans Erik Hansen i Støvring og har et salgsareal på 961 kvm. ud af samlet 1240 kvm.

- Vi opererer med en 800-900 kvm., måske lidt mere som i Støvring. Det er det, vi mener, der skal til os for i øjeblikket. Vi forventer ikke, at gennemsnitsstørrelsen vil forandre sig nu, siger han.

Dansk Handelsblad har med vekslende held spurgt de seks kæder om deres lyst til at bygge over 1000 kvm.

Halvdelen har imidlertid afstået fra at svare, blandt dem de to største, Netto og Rema 1000. Hos Coops Fakta erklærer man sig grundlæggende tilfredse med en totalstørrelse på 1000 kvm.

Fakta har i modsætning til flertallet af konkurrenterne heller ingen planer om at bygge nyt, kæden bruger i stedet omkring 400 mio. kr. på at gøre de eksisterende butikker mere lækre gennem ombygning til et nyt koncept.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Med et samlet areal på 1800 kvm. bryster Stor-Kiwi på Bøsbrovej i Randers sig af at være Danmarks største discountbutik. Spørgsmålet er hvor længe.

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Opdateret 10. nov 2020