Føtex-kunder skal købe Lotto via en skærm
En papbrik, der mest af alt ligner en ølbrik, skal nu måske erstattes af en stregkode, som kunden selv printer ud ved en touchskærm ved kasselinjen.
De digitale skærme testes i hvert fald lige nu i Føtex i Frederiksberg Centret i et samarbejde mellem Danske Spil og Dansk Supermarked.
- Vi implementerede papbrikkerne ved kasselinjen i 2012, men det seneste år er salget stagneret, og så er det på tide at afprøve noget nyt, siger Carsten Bech Christensen, der er salgschef i Danske Spil.
Varehuset i Frederiksberg Centret har i en periode haft én skærm, hvor kunderne med et enkelt tryk har kunnet vælge mellem seks forskellige kuponer til enten Eurojackpot, Onsdags Lotto, Lørdags Lotto eller Keno. Skærmen printer en stregkode ud, som skal betales ved kassen – ganske som papbrikken.
Forsøget har øget salget med 20 pct., og nu er den ene skærm udvidet med seks skærme, der står ved kasserne, og én ved indgangen til butikken.
- Ikke mindst de unge har taget godt i mod skærmen. Måske fordi de er vant til, at alt foregår via en mobiltelefon eller en tablet, fortæller salgschefen og tilføjer, at ideen er opstået i et Danske Spils Eksperimentarium, hvor han selv har deltaget.
Her er målet at udvikle nye intelligente salgs- og kommunikationsløsninger som skaber en god kundeoplevelse.
- Papbrikkerne er ikke særligt spændende, og de giver os ikke samme mulighed for at fortælle, hvor stor ugens pulje er, eller hvilket marketingaktivitet vi kører. Vi kan hele tiden skifte budskabet på skærmene ud, så vi blandt andet kan fortælle kunderne, når puljen er ekstra stor eller når der f.eks er Lotto Fødselsdag, som i disse uger. Det, ved vi, er en driver for at spille, siger Carsten Bech Christensen.
Lovgivningen begrænser muligheder
Han tilføjer, at spillelovgivningen gør, at kunden ikke må printe en færdig kupon ud og eksempelvis betale med MobilePay eller et Dankort.
- Der er også reklame via lyd fra skærmen, men den er vinklet, så den kun rammer kunden, der står ved siden af den. Den forstyrrer ikke kassepersonalet eller andre kunder, siger Carsten Bech Christensen.
Danske Spil har i dag cirka 4500 forhandlere af lotterispil, og målet er at udbrede skærmene til både discountbutikker og kiosker.
- Virker det i et supermarked, vil det også virke andre steder, og da vi styrer billederne på skærmen fra centralt hold, kan de differentieres fra forhandler til forhandler og regionalt. Er der fundet en stor vinder i Aalborg, kan vi fortælle det via skærme hos alle forhandlere i Aalborg, siger Carsten Bech Christensen.
Skærmene kan med tiden udvides til at give kunderne flere muligheder, så de i højere grad selv kan vælge tal eller antal rækker, ligesom de også kan udvides med Oddset og Tips.
- Men når de står ved kasselinjen, skal de være enkle, så de ikke skaber kø, siger Carsten Bech Christensen.
Forløbet skal evalueres med udgangen af 2015.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Foto: Lars H. Laursen
Skærmen kan benyttes til at reklamere for eksempelvis en ekstra stor pulje.