Føtex i shitstorm på de sociale medier

Salling Group 16. feb 2021 -
3 min læsetid
This describes the image
Foto: Salling Group
  • Varehus i Ballerup udstiller nonfoodvarer foran tvangslukkede butikker. Topchef Per Bank går i rette med butikken

Der er lige nu masser af plads foran de tvangslukkede butikker i storcentrene, hvilket en Føtex i Ballerup Centret benyttede sig af.

Nonfoodvarer fra Føtex i massevis foran flere nabobutikker blev dog for meget for butiksejer, Jørgen Blume Jørgensen, hvis guldsmedeforretning er lukket ned af corona-restriktioner.

Han optog en video, som han offentliggjorde på Facebook med teksten:

”Selv om vores butik ikke er den mest spændende at se på medens vi har lukket på grund af corona. Er det imponerende at Føtex i Ballerup nu udvider deres forretning og bruger naboernes facader og centergangen til udstilling og pris skilte”.

Reaktioner fra både Twitter- og Facebook-brugere udeblev da heller ikke.

En Facebook-bruger opfordrer til boykot af Føtex: "Fuldstændig uacceptabelt, boykot Føtex”.

”Simpelthen noget svineri. Kan sgu godt forstå, at nogle butikker bare begynder at lukke op. Uanset hvad regeringen har besluttet”, lyder det fra en anden.

En tredje skriver: ”Hvis det var min butik, havde jeg sku` sat varerne ind på den anden side af gitteret..... Troede i første omgang Føtex hjalp detailbutikkerne med at sælge deres varer blot i Føtex navn... Se det havde været et statement man kunne forstå”.

Hurtig melding fra topchefen

Per Bank, topchef i Salling Group, der ejer Føtex-kæden, er dog ret hurtigt ude med en erkendelse af, at det ikke er i orden. Han skriver på Twitter:

”Den adfærd fra Føtex i Ballerup er på ingen måde i orden. Jeg kan godt forstå det opfattes som respektløst. Der er taget hånd om det.”

Per Banks melding modtages positivt af nogle på Twitter:

”Dejlig klar melding. Vi skal alle lige huske, at det ikke er Salling der bestemmer reglerne. Så tag dialogen med regeringen for de regler, mange af os har svært ved at forstå,” lyder det.

Til det svarer en anden Twitter-bruger:

”Ja da, det skal han jo sige nu det er opdaget. Salling Group Tjener milliarder imens andre er tvunget lukket. Det er noget forbandet konkurrenceforvridning, og I bør donere 10 pct. del af jeres omsætning til de selvstændige, hjemløse eller andre udsatte borgere!"

Mens en anden Twitter-bruger kommer med et forslag:

”Hvad med at I tilbyder ham, at I lejer pladsen foran hans butik, på den måde har I plads, og Jørgen Blume og evt andre kan få kompenseret for nedlukningen”.

Kasper Reggelsen, pressechef i Salling Group, svarer:

”- da vi er 100 pct. fondsejet, går vores overskud netop også til gode og velgørende formål. Op til 200 mio. om året donerer Salling Fondene - herunder i den grad også til udsatte borgere”.

 

Opdateret 16. feb