Føtex gør det nemt og overskueligt

Salling Group 5. nov 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Føtex ønsker at tilbyde kunderne et sortiment med både bredde og dybde. Med det nyåbnede varehus i Herlevs ligeledes nyåbnede indkøbscenter Big går Føtex endnu længere for at imødekomme kundernes behov.

Kunderne skal opleve det som nemmere og mere overskueligt at gå på indkøbstur i varehuset, og derfor er mange varer nu placeret anderledes end de traditionelt er i dagligvarebutikker.

– Nu er varerne placeret, så det virker mere indlysende for kunden. F.eks. har vi placeret elektriske tandbørster i afdelingen med personlig pleje i stedet for i afdelingen med elektronik, og sådan har vi overalt i butikken forsøgt at placere varerne, så det er nemmere for kunden i stedet for at tage udgangspunkt i, hvordan det foregår i indkøbsafdelingen, siger varehuschef Zilman Rashid.

Indkøbscentret Big består udelukkende af store udvalgsvarebutikker plus to dagligvarebutikker – Netto og Føtex. De er naboforretninger med samme indgang fra p-pladsen, og når kunderne afleverer deres returemballage i forområdet, kan de bruge flaskebon'en i begge forretninger.

Bagerafdelingen ved indgangen får den færdige dej fra Føtex i Husum, som også leverer til andre af kædens varehuse, men brødet bliver bagt i butikken i Herlev i løbet af dagen. På den måde kan kunderne altid få lunt, friskbagt brød med hjem.

Non food

Indkøbsturen i Føtex fører først kunderne gennem den store non food-afdeling med tekstil, baby, parfume og personlig pleje, bolig og legetøj.

– Vi ved, at kunderne ønsker, at det skal være nemt at gå på indkøb, og de efterlyser bekvemmelighed, siger Zilwan Rashid.

Indkøbsturen gøres nemmere ved hjælp af et oversigtkort ved indgangen, som man også kan tage med sig i hånden i et handy format.

De enkelte afdelinger er i dag indrettet lyst og med en klar skiltning.

Zilwan Rashid siger om varehuskundernes behov og ønsker:

– Det er vores strategi at gøre den gode kvalitet tilgængelig for alle. Der er ingen tvivl om, at markedet bevæger sig, og flere kunder ønsker i dag at købe varer i en bedre kvalitet, men de er stadig meget prisbevidste. Der er flere, som går efter kvalitet, men pris er stadig en vigtig faktor.

Fødevareområdet

Halvdelen af varehuset udgøres af den store fødevareafdeling, som adskiller sig fra non food-delen ved at have lave møbler og reoler, så kunderne kan overskue hele afdelingen fra hjørne til hjørne.

– Vi vil gerne skabe en torvestemning med en flot præsentation af frugt og grønt uden pap- og trækasser, men hvor det er varerne, der er i spil – i et flot farvespil, siger varehuschefen.

Ferskvareafdelingen har flere spændende detaljer. Tydelige markeringer på hylderne angiver dansk producerede varer og økologiske varer, og et skilt midt i afdelingen fortæller kunderne, hvos mange dansk producerede varer og økologiske varer butikken som minimum har den pågældende dag.

Man kan selv fylde en plastflaske med friskpresset juice, og der er smagsprøver flere steder i afdelingen.

En afdeling er tydeligt markeret med økologiske specialvarer, et andet sted er der hyldefag med lokale varer, mens man et tredje sted kan finde en afdeling med glutenfri varer og produkter, som ikke er tilsat sukker.

Føtex satser meget på den betjente slagterafdeling, der har travlt med at skære bøffer, gøre pakker med friskhakket kød klart og tilberede tilbehør til færdigretter.

Vinafdelingen, hvor vinene er inddelt efter oprindelsesland, rummer i dag også spiritus, som er flyttet fra kiosken, samt skabe med moussereende vine.

Før udgangskasserne står der en infostander, hvor man kan gå ind på netshoppen Føtex.dk. Det giver kunderne mulighed for at finde et bredere udvalg end det er muligt at have i butikken.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Alt inventar i det store ferskvareområde er lavt, og i frugt og grøntafdelingen satser man på at fremhæve varerne mest muligt i et flot farvespil.

Foto: John Ehbrecht

Opdateret 10. nov 2020