Føtex giver plads til flere lokale producenter
De danske forbrugere efterspørger i stigende grad lokale varer og specialiteter fra små producenter. Den tendens mærker man også i Føtex.
- Vi oplever en større efterspørgsel og et større salg af lokale fødevarer, som også skyldes et større sortiment i vores varehuse. Man kan dele varerne op i to typer. Den ene del omhandler lokale varer, og den anden del små producenter, f.eks. fra et mikrobryggeri i Svaneke, og derfor er salget også svært at opgøre præcist, forklarer Tore Nederland, sortimentschef hos Føtex. Han fortæller, at en af betænkelighederne ved at invitere flere små producenter indenfor, var, om leverandørerne kunne opretholde en høj, ensartet kvalitet, men de betænkeligheder har producenterne for længst manet i jorden.
Udvidet kapaciteten
Kæden har tidligere oplevet, at de små producenter har haft svært ved at tage det første skridt og kontakte Føtex, og derfor har kæden også ansat en projektleder, som netop finder og opretter samhandel med de små leverandører, forklarer sortimentschefen.
- Næste år vil vi have et særligt fokus på frugt og grønt, som vi ser et stort potentiale i. Samtidig har vi også lavet nogle bedre betalingsbetingelser for at imødekomme de små producenters behov, siger Tore Nederland, der forklarer, at de små fødevareproducenter også ofte får rådgivning fra agenter, der hjælper med at formidle kontakten til Dansk Supermarked.
Tilvalget af flere lokale varer betyder ikke fravalg af mærkevarer eller kædens private labels.
I stedet gælder det om at være på forkant, forklarer sortimentschefen.
- For et år til halvandet år siden skiftede vi vores inventar i vores varehuse, så vi udvidede vores kapacitet med 30 procent netop for at kunne præsentere flere varer. Det var selvfølgelig en stor investering, men havde vi ikke gjort det, skulle jeg i dag stå at vælge imellem en stor international leverandør eller en lille producent, fortæller Tore Nederland.
Hamp på hylderne
En af de senest ankomne producenter i Føtex er Møllerup Gods på Djursland, der har specialiseret sig i fødevarer med hamp.
Møllerup Gods er kommet ind i Føtex via kædens koncept ”smag det lokale fra danske egne”, der tæller cirka 70 små leverandører fra hele landet.
- Man kan måske godt tro, at små producenter er gammeldags, men ofte er de meget innovative. Hampfrø er det nye superfood, og derfor skal vi også have hampfrø på hylderne i alle vores varehuse, forklarer Tore Nederland.
Flere små producenter er måske endda så innovative, at det også set fra en dagligvarekædes synspunkt kunne være interessant at investere i fødevarevirksomheden, men den strategi afviser sortimentschefen.
- Det har vi ikke lige nu konkrete planer for. Vi vil gerne lave langsigtede strategiske partnerskaber, da vi ser det som en stor fordel at have producenterne tæt på os, så vores indkøbsafdeling f.eks. kan produktudvikle i samarbejde med leverandøren. Det giver os de små producenter en stor fordel i at vide, at deres produktudvikling ikke går til spilde, siger Tore Nederland.