Føtex, førerhund - og et fatamorgana
”Ifølge en legende boede feen Morgana i et krystalslot under vandet ved Messinastrædets høje bjerge, og hun kunne med sine magiske kræfter bygge fantastiske slotte af den bare luft”.
Ja, citatet her fra Gyldendals store danske encyklopædi er måske nok en noget alternativ indledning på en leder i Dansk Handelsblad.
Men feen Morgana, der ifølge samme opslagsværk har lagt navn til spejlings-fænomenet fatamorgana, kunne noget, der minder lidt om en aktuel historie i dansk dagligvarehandel: Online-supermarkedet Shobr - hvis storhedstid ser ud til at kunne blive afl øst af et dybt fald i en nær fremtid.
Ejerselskabet bag Shobr afleverede stærkt forsinket et regnskab for 2016 fyldt med revi-sionsanmærkninger, og dermed blev det tydeligt demonstreret, at der ikke er styr på grundlaget for forretningen, som knap har rundet det første år.
Samtidig kommer der rapporter fra leverandører, der ikke kan få deres penge hos Shobr.
Det forhindrer imidlertid ikke, at stifter og topchef Lars Munch Johansen allerede er i fuld fart er på vej ud over stepperne mod større og mere lokkende markeder som Kina, Stor-britannien og Holland.
Det store spørgsmål er, om Lars Munch faktisk lykkes med at skaffe de penge til selskabet, som han har lovet, skulle være på vej. At finde investorer har han været meget dygtig til i de indledende faser af portalens liv. Men det er næppe blevet nemmere i den aktuelle situation, hvor tidligere investorer har opgivet at se deres penge igen.
Meget er stadig uafklaret ved Dansk Handelsblads deadline om morgenen 23. august. Men det kan være svært at se en blød landing i det eventyr, hvor dagligvarehandelens leverandører fik en længe ønsket direkte salgskanal til forbrugerne - med en sjælden mulighed for at vise hele sortimentet frem.
En af Shobrs mest direkte konkurrenter, Nemlig.com, tilbyder nu det samme. Behøver leverandørerne stadig Shobr?
I den knap så kulørte og mere traditionelle del af dansk dagligvarehandel har Dansk Super-markeds adm. direktør Per Bank igen været på krigsstien i udvalgte medier. Tidligere har han taget begrebet "discountkrig" til sig og lovet, at Dansk Supermarked vil skærpe den med Netto.
Nu skal Føtex også være billigere - og det må godt koste på bundlinjen på kort sigt. Denne gang går Dansk Supermarked åbenbart helt anderledes til værks end med den komplicerede Prismatch-ordning for år tilbage. Kommer der prissænkninger for en kvart mia. kr., kan det gøre andet og mere ved markedet end at gavne Føtex' prisimage - men den øvelse er i øvrigt også tiltrængt.
Dansk Supermarked har så åbenbart skiftet prioriteter i sin tilgang til markedet. Hvor det for få år siden var bundlinjen, der var vigtigst, med omsætningen som en sekundær prioritet, virker det nu omvendt: Dansk Supermarked forsøger at udnytte en uventet åbning - læs Kiwis lukning - til at vinde markedsandele ved at rette et dybt nyrestød mod en lidt svækket ærkerival i Coop Danmark.
Så kan Coops topchef Peter Høgsted mene, at det er fantasiløst at trække prisvåbenet én gang til. Eller bygge endnu flere butikker i et i forvejen mættet marked. Men det virker, når man har de finansielle muskler til det. Og det har Dansk Supermarked. I forbindelse med overtagelsen af Kiwi-butikkerne ser Per Bank øjensynligt en mulighed for at kappe en pæn bid af Coops traditionelle forspring i ét hurtigt hug.
Kollegaen Peter Høgsted er muligvis forberedt på, at Coop må afgive markedsleder-tronen i en forholdsvis nær fremtid, når han til fi nans.dk siger: - I Coop har vi været størst i mange år, og går ikke så meget op i, hvem der er nummer et eller nummer to. Men det har altid været en del af selvforståelsen i Coop, at man er størst - når man altså tager de selvstændige brugsforeninger til hjælp. Og det gør næppe livet lettere for den 151-årige kooperation, hvis den skulle dumpe ned som nummer to. Vi er i en branche, hvor størrelse faktisk har betydning.
Denne leder er opdateret fredag 25. august 08.13.