Video: Føtex åbner lille butik med stort potentiale

Salling Group 29. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Den nye Føtex i DR-byen er kun ca. det halve areal af en normal Føtex. Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Midt i april åbnede Føtex-kæden butik nummer 106. Den er kun halv så stor som en normal Føtex, men forventninger til butikken er store

Klos op ad DR Byens enorme bygninger i Ørestaden er Føtex rykket ind i en hjørnebutik i underetagen af et fem etager stort kompleks med hotellejligheder.

I området er en god blanding af erhverv, socialt boligbyggeri og ejerlejligheder - og ikke mindst mediegiganten med sine mange medarbejdere.

Kædedirektør Anja Madsen har netop åbnet butikken sammen med varehuschef Martin Beloua, der kommer med knap fem års erfaring som varehuschef i Føtex i Greve.

This describes the image

Han har tidligere arbejdet i ledende stillinger i Bilka-kædens varehuse. Den nye butik har et salgsareal på kun 1500 kvm., og dermed er den kun ca. halvt så stor, som en Føtex plejer at være, når der - som her - også er tekstil i sortimentet.

- 1500 kvm. er en interessant størrelse. Der er plads til både food og nonfood, men samtidig er det nemt og hurtigt at komme rundt. Det er vigtigt for forbrugerne, der ikke har megen tid, siger Anja Madsen.

Hun vil ikke sætte et nøjagtigt tal på, hvad butikkens omsætning er budgetteret til. - Vi tror på med baggrund i kundeanalyser, at det bliver en rigtig god butik, siger hun.

Fokus på convenience

Butikken byder kunderne velkommen med et stort convenienceområde med en bagerafdeling, der sælger brød og kager, produceret fra bunden i en søsterbutik og bagt op i butikkens ovn.

Dertil kommer skabskølere og en impulskøler med drikkevarer og forskellige typer mad til at spise på farten - eller på kontoret.

- Området fungerer som en selvstændig convenience-shop, siger Anja Madsen.

Hun er inspireret af et højt niveau i conveniencebutikkerne i Sainsbury’s, hvor hun arbejdede, inden hun rykkede til Danmark for at lede Føtex i september 2020. Det næste, der møder kunderne, er en stor frugt og grøntafdeling.

This describes the image

Dagslys trænger ind i afdelingen - som i en stor del af resten af butikken - gennem store vinduer. Normalt er det tekstilafdelingen, der ligger først i en Føtex-butik.

- Men når tekstilafdelingen er mindre som her, vil vi hellere indlede kundens tur gennem butikken med at inspirere dem i frugt- og grøntafdelingen, siger Anja Madsen.

Den nederste halvdel af varehuset er en selvstændig ferskvareafdeling med en stor, åben slagter- og delikatesseafdeling samt en lige så stor vinafdeling. I slagter-delikatessedisken er alt fra ”moderne smørrebrød” til et stort udvalg af færdigretter, fersk kød i flere prisklasser samt tilbehør til en middagsret.

This describes the image

Convenience har meget høj prioritet i Føtex, der netop har introduceret en ny serie af mormorretter med en sundt twist.

Anja Madsen mener, at der er et betydeligt større marked for convenience.

- I England er ”ready meals” lige så stort som kød, og der er stor bredde i sortimenterne, der eksempelvis er inspireret af det asiatiske og det mexicanske køkken. Vi skal arbejde mere med sund og hjemmelavet convenience, siger hun. Det skal også være convenient at købe ind, så kunden kan vælge mellem den betjente kasse - eller at scanne selv.

This describes the image

Butikken er opbygget som mindre butikker i det store varehus. Således også ”vinkælderen”.

Opdateret 29. apr 2021