Føtex åbner butik nummer 100 i år

Salling Group 7. sep 2017 -
This describes the image
Kædedirektør i Føtex Thor Jørgensen overtager e-handel Salling Group Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Inden året er omme, har Dansk Supermarkeds 57 år gamle supermarkedskæde Føtex renoveret 15 varehuse siden januar 2016 og omstillet dem til kædens nyeste koncept. Samtidig forventer kæden at runde varehus nummer 100, der endda kommer til at ligger i koncernens hjemby Aarhus. Her åbnede Herman Salling den første Føtex i Guldsmedgade i 1960.

- Vi forventer, at varehus nummer 100 kommer til at ligge i Ceres-byen i Aarhus, og som det ser ud nu, vil det åbne i løbet af efteråret, siger kædedirektør Thor Jørgensen.

Han har inviteret Dansk Handelsblad til et interview i kædens nyrenoverede butik i City Vest i Brabrand ved Aarhus. Det netop genindviede varehus minder i sin opbygning om de nye Bilka-varehuse. Afdelingerne ligger således som såkaldte lommer – eller som shop-in-shop-butikker langs to hovedgange. Babyudstyr og personlig pleje samlet i to lommer ved siden af hinanden, og bøger og kontorartikler er i en anden. Boligudstyr har fået sin egen afdeling, der også er afgrænset med sit eget anderledes inventar og gulv.

- Når vi spørger vores kunder, kan de godt lide de separate afdelinger. Vi trækker på egne erfaringer i virksomheden, og vi deler selvfølgelig erfaringen fra Føtex med vores andre kæder, ligesom vi henter men inspiration fra udlandet, siger kædedirektøren.

Åbner nye butikker

Hele ferskvareafdelingen er sammen med vinafdelingen samlet i den nederste ende af butikken, hvor gulvet er dækket af en grå belægning, der adskiller sig fra resten af varehuset. Ind- og udgang er markeret af en stålportal.

Thor Jørgensen forventer, at Føtex skal renovere mellem fem og 10 varehuse om året, men han vil ikke sætte et årstal på, hvornår alle kædens varehuse skal være klar med det nye udseende.

- Det er en løbende proces, og mens nogle varehuse virkelig trænger til en omgang, er der andre, hvor der ikke er det store behov. Men vi fortsætter, for vores kunder fortæller, at de kan lide de nye varehuse, og det er det vigtigste, siger Thor Jørgensen.

Modernisering af et varehus kan koste op mod 20 mio. kroner.

- Føtex investerer et trecifret millionbeløb årligt i modernisering af varehusene, siger Thor Jørgensen.

Føtex-kæden består i øjeblikket af 97 butikker, hvoraf ni er mindre Convenience/ Føtex Food-butikker i hovedstadsområdet. Fem af de store Føtex’er i resten af landet sælger ligeledes kun fødevarer og hedder også Føtex Food.

- Allerede næste år åbner vi to-tre nye butikker, og de kommende år forventer vi at åbne mellem to og fem om året. De fleste vil være Føtex Food-butikker, og en håndfuld af dem kommer til at ligge i tidligere Kiwi-butikker. Men der vil også komme nye store Føtex-varehuse, siger Thor Jørgensen, der dog ikke vil sætte bynavn på placeringerne.

- Men der er stadig områder i landet, der fortjener en Føtex, siger han.

Dansk Supermarked overtog i sommer 81 lejemål, da Dagrofa lukkede Kiwi-kæden. Langt de fleste butikker skal omdannes til Netto, men omkring fem af de tomme butikker skal omdannes til Føtex Food.

BLÅ BOG: THOR JØRGENSEN, KÆDEDIREKTØR FØTEX

Thor Jørgensen er 35 år og far til to børn

2016- : kædedirektør for Føtex

2014 – 2016: Driftsdirektør i Netto International

2007 - 2013: Leder i konsulentvirksomheden Boston Consulting Group

2006 - 2007: Fusions-analytiker hos Nordea Corporate Finance

- uddannelser fra Copenhagen Business School og Grith University, Australien og McGill University, Canada

Opdateret 10. nov 2020