Flere kæder skruer ned for tilbudsblusset
Mange år er gået, siden eksperter første gang spåede død over den trykte tilbudsavis. Død er den endnu ikke, selv om dagligvarehandlen i stor stil også sender tilbud ud digitalt - både i form af tilbudsaviser og som lokale tilbud på de sociale medier.
En ny opgørelse over kædernes tilbudsaviser og markedsførte varer viser dog nu, at dagligvarebranchen samlet set har skåret ned for både sider og tilbud – om end det kun er med henholdsvis knap 4 pct. og knap 5 pct.
Opgørelsen kommer fra Tjek, der blandt andet står bag eTilbudsavis. Tallene dækker blandt andet over, at Dagli’Brugsen med en nedgang på 47 pct. stort set har halveret sideantallet.
Det skyldes, at kæden med succes alene sender en tilbudsavis ud hver anden uge.
- Butikkerne har vænnet sig til, at aviserne dækker over to uger, og de er meget glade for det. Det giver dem ro til at planlægge og arbejde med varerne, og det virker. Andelen af salg fra tilbudsavisen er steget med 12 pct., siger kædedirektør for Dagli’Brugsen Torben B. Andersen.
Kæden har som en naturlig følge i samme periode skåret ned på antallet af markedsførte varer med 39 pct.
Dagrofas kæder, Spar, Meny, LetKøb og Min Købmand, ligger stort set som gennemsnittet, mens Salling Group med Føtex, Netto og Bilka har skåret mere ned på kampagnetrykket i tilbudsaviserne.
I landets største dagligvarekoncern er det i højere grad mængden af promoverede varer, kniven har ramt.
De tyske kæder skruer op
Der er dog ikke tale om, at de tre kæder har færre tilbud end tidligere, understreger kommunikationskonsulent i Salling Group, Kasper Reggelsen.
- Vi markedsfører bare nogle af dem andre steder – eksempelvis i butikker og varehuse og på de sociale medier, siger han.
Én af koncernens kæder har skåret mere end de andre, nemlig Netto. Salling Groups discountkæde, der lige nu er i gang med en relancering, der blandt andet indebærer færre spotvarer, har skåret hele 10 pct. i antallet af promoverede varer, mens sidetallet er dalet med 7 pct.
I Føtex er både sidetallet og mængden af markedsførte varer faldet med lige under 7 pct., mens Bilkas næsten telefonbog store tilbudsavis kun er blevet godt 1 pct. mindre med 9 pct. færre varer.
En af årsagerne til, at kæderne sender færre sider ud i forbrugernes postkasser, kan ifølge Claus Nykjær, Head of Insight i Tjek, være, at prisen for distribution formentlig er steget med FK Distributions monopol.
- Kæderne sparer penge på at skære ned i udsendelserne – eksempelvis ved kun at sende ud hver anden uge. Men de mister ikke omsætning, for antallet af digitale læsere og digitale tilbud stiger nemlig samtidig, siger han.
De to tyske discountkæder har dog skruet en hel del op for kampagnetrykket – både hvad angår sider og markedsførte varer.
Således har Lidl promoveret 12 pct. flere produkter, mens tallet for Aldis vedkommende er 10 pct.