For få kvinder er chefer
Kun 27 pct. af cheferne i svensk dagligvarehandel er kvinder. Det viser en undersøgelse, som de svenske fagblade Handelsnytt og Market har gennemført.
ICA har sat sig som mål, at halvdelen af alle nyansatte købmænd skal være kvinder i 2020. I dag ser situationen anderledes dyster ud for ICA, for kun 18 pct. af købmændene er kvinder.
– Ved at opstille et møl sender vi et signal om, at det er en vigtig sag, og at vi vil følge op på det. Vi har arbejdet på at få flere kvindelige købmænd, men er ikke lykkedes. 18 pct. er meget lidt, siger Fredrik Hägglund, adm. direktør i ICA-handlarnas Förbund til bladet Handelsnytt.
Han mener, at det kan være vanskeligt for kvinder at være selvstændige, når man får børn og kvinder i større udstrækning tager ansvar for hjem og børn.
Det problem har kæden Willys Hemma dog løst, for her er halvdelen kvinder. I Axfood som helhed er andelen dog 25 pct.
Netto har til gengæld flere kvinder end mænd som butikschefer. idet 56 pct. er kvinder.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Foto: Colourbox