Eksperter: Mindre centre udfordres af discount

Salling Group 10. feb 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Claus Jensen

Små og mellemstore centre står foran udfordringer i de kommende år. Det mener to rådgivere i detailhandelen, som anfører, at centrene har fået sværere ved at trække kunder, og en af årsagerne er væksten i discountbutikkerne.

– Discounterne tapper centrene for kundetrafik til dagligvarer. Det er ikke så stort et problem i de store byer, men i de mindre og mellemstore byer og forstæderne i Storkøbenhavn glider fødevareområdet uden om centrene til discount, siger Bent Aarrebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger.

Han peger som eksempel fra sit eget nærområde på, at SuperBest har måttet lukke i Frihedens Butikscenter, som har givet plads til et fitnesscenter i stedet, og at Rema 1000 i Hvidovre C ­– tidligere Hvidovre Stationscenter – vil miste kunder, når Rema nummer to åbner i området.

– Jeg hører om den samme udvikling andre steder fra. Jo flere discountbutikker, der dukker op i provinsby-områderne, jo sværere får de mindre centre det, fordi ankerbutikken ikke får kunder nok, siger Bent Aarrebo Pedersen.

Samme oplevelse har adm. direktør Per Nyborg fra ICP, Institut for Center-Planlægning. Han ser også, at discountbutikkerne trækker kunderne fra centrenes ankerbutikker som Kvickly og Føtex.

– Der er ingen tvivl om, at det skærper konkurrencen, hver gang der kommer en discountbutik, som tit ligger så relativt tæt på, hvor folk bor. Det tager toppen af omsætningen i de store dagligvarebutikker, siger Per Nyborg.

Overlevelse

Han mener, at centrenes chancer for at klare den øgede konkurrence afhænger meget af centrenes størrelse. Nogle af de mindste har svært ved at blive ved med at være interessante for butikker og kunder.

– Attraktionen falder i nogle af de mindre centre, der er mange, der ændrer karakter i år. De helt små centre bliver mere og mere lokalbetonede og får andre typer af servicefunktioner end blot butikker.

– Dem der for alvor investerer i øjeblikket er store i forvejen og har noget at forsvare, og så foretager de måske en egentlig udvidelse, hvis det er muligt. Så der er en polarisering.

– Hvis centeret ikke gør noget, så kan det miste positionen og på et tidspunkt få en stor nedtur. Men det hele afhænger meget konkret af det enkelte center, og hvordan konkurrencesituation er, og om det er vedligeholdt, eller det har været en passiv investering, siger Per Nyborg.

Andre trusler mod centrenes omsætning uden for de større byer er nethandelen, tilbageholdende forbrugere, og forbrugernes søgen mod de større byer.

Af Claus Jensen
cj@dhblad.dk

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Opdateret 10. nov 2020