Discountsucces rammer shoppingcentre
Når det nye shoppingcenter BIG åbner i Herlev til oktober, bliver det med en stor Netto discountbutik som en af ankerbutikkerne.
Dermed bryder bygher
rerne, udviklingsfirmaet
NPV og den nordiske ejendomsfondsforvalter Nordic Real Estate Partners, med den traditionelle indretning af danske shoppingcentre. Hovedparten af shoppingcentrene har supermarkeder eller varehuse. Kun de færreste har discountbutikker.
Dermed er shoppingcentrene gået glip af det opsving, discountsektoren har givet dagligvarehandlen gennem de senere år - og det ses i centrenes samlede omsætning.
Centrenes udvikling
Steen & Strøm, der ejer tre shoppingcentre og indtil den 1. juli administrerer yderligere 13 centre, har i den seneste 10-års periode oplevet en tilbagegang i omsætningsudviklingen på dagligvaresiden. Årsagen er primært, at discountbutik
kerne slet ikke er flyttet ind i
shoppingcentrene.
Hvor dagligvarehandlen herhjemme i årene 2005-14 kan notere en fremgang på 15 pct. , har dagligvarehandlen i de 16 af landets største centre konstatere en tilbagegang i perioden på 11 pct.
- Baggrunden for dagligvarehandlens bedre udvikling i Danmark generelt i forhold til centrene skal ses i sammenhæng med discountmarkedets meget markante fremgang. Dette dagligvaresortiment er i dag kun i meget beskedent omfang repræsenteret i Steen & Strøms centerportefølje, hvorfor centrene ikke har fået andel i discountmarkedets vækst, forklarer Claus Tüchsen, commercial & marketing director i Steen & Strøm Danmark.
Stabil markedsandel
Udviklingen viser sig også i shoppingcentrenes samlede andel af detailmarkedet.
Centrene har i en årrække haft en markedsandel på 24 pct. af den samlede detailhandel, og den seneste opgørelse fra Institut for Centerplanlægning (ICP) viser, at de 113 større shoppingcentre fortsat sidder på en markedsandel på 24 pct.
- Grunden til, at centrenes andel ikke er vokset, kan for en dels vedkommende skyldes den stærke vækst i discountsektoren, hvor centrene typisk er svagt repræsenteret, siger Per Nyborg, adm. direktør for ICP.
Discountbutikkernes vækst vil også i år gå uden om shoppingcentrene. I 2014 var discountvæksten 4,3 pct. sammenlignet med året før, og til og med april i år er den 4,5 pct.
"Grunden til, at centrenes andel ikke er vokset, kan for en dels vedkommende skyldes den stærke vækst i discountsektoren.
PER NYBORG, ICP"