Dansk Supermarked gik tilbage i 2014
Da Dansk Supermarked præsenterede regnskabstal først i maj, fik man solgt budskabet om en begrænset salgsvækst på 200 mio. kr. i 2014, mens adm. direktør Per Bank afviste at sige noget om, hvordan fordelingen var på Danmark og Netto-landene.
En note i den officielle årsrapport fra Dansk Supermarked, som først nu er blevet tilgængelig, viser imidlertid, at Netto sidste år lagde 306 mio. kr. til salget i Sverige, Tyskland og Polen - plus i de få Netto-butikker i Storbritannien i knap et par måneder.
Til gengæld faldt det samlede salg i Dansk Supermarkeds kæder herhjemme, Bilka, Netto og Føtex med 108 mio. kr., svarende til et minus på 0,3 pct. Til sammenligning voksede dagligvaremarkedet med ca. 1 pct. i 2014.
Vækst uden lukkelov
Ifølge Dansk Handelsblads oplysninger er det især Bilka og Netto, der har tabt, mens Føtex holder omsætningen.
Det er anden gang siden finanskrisens udbrud, at salget er faldet - første gang var i 2011.
Sammenlignet med tidligere har Dansk Supermarkeds omsætningsudvikling her i 10'erne været begrænset med en samlet vækst i underkanten af 5 pct. i forhold til niveauet i 2009.
Et stort ryk i forbindelse med lukkelovens afskaffelse sidst i 2012 udgør den store undtagelse.
Soliditet på 23 pct.
Årsrapporten viser desuden for første gang, hvordan Dansk Supermarkeds balance er skruet sammen efter den store handel sidste år, hvor den tidligere majoritetsejer A. P. Møller-Mærsk delvis blev købt ud - bl.a. gennem en udbytteudbetaling på 17,6 mia. kr. og kreditforeningslån til 10 mia. kr.
Der er ingen udbyttebetaling for 2014, men egenkapitalen er faldet til 6,7 mia. kr. - mod gigantiske 22,6 mia. kr. i 2013. Det giver en soliditetsgrad på 23 pct., hvor den før salget lå på 68 pct.
Til sammenligning viser en lige så dugfrisk årsrapport fra rivalen Coops moderselskab, foreningen Coop Amba, en soliditet på 17 pct. og en egenkapital på 2,3 mia. kr.