Coronakrisen samler en splittet dagligvarebranche
Fælles udmeldinger og skulderklap til konkurrenten på LinkedIn og Twitter er blevet hverdag i en dagligvarebranche, hvor alles kamp mod alle plejer at være den uskrevne dagsorden.
Det nye fællesskab begyndte, allerede inden corona-krisen havde sat sig helt på dagsordenen i Danmark: Nogle timer før statsminister Mette Frederiksen (S) onsdag 11. marts meddelte, at store dele af Danmark skulle lukke ned, kom en fælles pressemeddelelse fra dagligvarehandlen: ”Dansk dagligvarehandel: Der er varer nok”.
Afsenderne var de fire største koncerner, Coop, Dagrofa, Salling Group og Rema 1000 - og både Aldi og Lidl stemte hurtigt i.
Dagligvarekoncernerne må ifølge konkurrencelovgivningen ikke indgå i et decideret samarbejde.
- Men vi orienterer løbende hinanden om, hvilke tiltag vi tager - blandt andet for at sikre sikkerheden for både medarbejdere og kunder. Sikkerheden må ikke blive et konkurrenceparameter i denne situation, siger analysechef i Coop, Lars Aarup.
Striber i fællesskab
Ved Dansk Handelsblads deadline tirsdag eftermiddag er alle dagligvarekæder i gang med det næste tiltag: De sætter afstandslinjer op ved kasserne.
- Det er vigtigt, at kunderne møder de samme udtryk og regler fra butik til butik - uanset kæde, siger kommunikationschef i Lidl, Morten Vestberg.
Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000, fortæller via LinkedIn og Twitter dagligt om situationen - og det bliver delt af konkurrenterne.
- Danmark er i en krisesituation, og der er meget fokus på vores branche. Det er vigtigt, at vi kommunikerer faktuelt og er i god dialog med hinanden om udfordringer og de løsninger, vi eventuelt kan bidrage med i fællesskab for at skabe ro om dagligvarehandlen, siger Jonas Schrøder.
Som et eksempel på, hvordan man hjælper hinanden, fortæller han, at Salling Group har tilbudt at få produceret afstandsmærker til Rema 1000 også.
- Det var flot af dem at spørge – for det vigtigste er, at afstandsmærkerne kommer ud i butikkerne i en fart, siger han.
Varer til alle
Ifølge Mariam Skovfoged, kommunikationsdirektør i Dagrofa, er der i øjeblikket mange tiltag på tværs i branchen - og en god dialog.
- Det vigtigste er, at vi hjælper kunderne, og det gør vi bedst ved at kommunikere klart - og sammen, når det giver mening, siger hun.
Fællesskabet gælder også leverandørerne, der har holdt møde med dagligvarekæderne i regi af samarbejdsorganet DagSam, som ifølge adm. direktør i Dagligvareleverandørerne MLDK, Niels Jensen, netop skal bruges i en sådan situation.
- Som branche har vi et samfundsansvar, og i denne situation må vi gemme hverdagens konkurrence lidt væk og i stedet hjælpe hinanden. Det fik blandt andet sælgerne til for en stund at stoppe salgstalen, da der var mere brug for, at de hjalp med at sætte varer på plads i butikkerne, siger Niels Jensen.
Han understreger, at der er varer nok til alle.
- Men den første bil kører ud til den del af den offentlige sektor, der betjener den sårbare del af befolkningen, sygehusene og beredskabet. Dernæst gælder det, at vi skal ud til butikker i alle landets hjørner - uden hensyn til logo og koncern, siger Niels Jensen.
Læs også: En samlet dagligvarehandel: Lad være med at hamstre